آموزش نگهداری ماهیان زینتی

قالب وبلاگ


آموزش نگهداری ماهیان زینتی
حیوانات یکی از مهمترین امانت های الهی هستند , پس در نگهداری از آنها کوشا باشید 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان برترین وبلاگ اموزش نگهداری ماهی اکواریم و آدرس angelfish.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





خانواده : Osteoglossidae

 

بین 75 تا 80 درجه فارنهایت / 23 تا 26 درجه سانتیگراد

گالري عكس و تصوير ماهي اروانا

 

گالري عكس و تصوير ماهي اروانا

درجه حرارت:

خلق و خو:

از نظر رفتاری علاقمند به مبارزه با آرواناهای همتای خود است – علاوه بر این لازم به ذکر است که آروانا یک ماهی جهنده است، یعنی اگر در آکواریوم خود می خواهید آروانا نگهداری کنید حتما باید آکواریومتان درب داشته باشد زیرا آرواناها از داخل آب به بیرون می پرند و می توانند پرش های بلند و حیرت آوری انجام دهند. با افزایش اندازه شان، توانایی و احتمال پرش آنها نیز افزایش می یابد. از یک سرپوش سنگین برای آكواریومتان استفاده کنید چرا که آنها به راحتی می توانند با یک ضربه به سرپوش آن را لق کنند و به کناری بزنند.

آرواناها تمام مدت در حرکت هستند که احتمالاَ بخاطر جستجو برای غذاست و یا حتی برای طلبیدن حریف. معمولاَ رفتار مثبتی را از خود بروز می دهند. از ترساندن آنها بپرهیزید و تانک جدا شده بچه ماهی ها را از آنها دور نگاهدارید. یک آروانای بالغ به راحتی می تواند تانک را بشکند.

اندازه: معمولاَ تا 60 سانتیمتر رشد می کند ولی تا 1 متر هم ممکن است در خارج از آکواریوم رشد کنند.

دکور: رفتار آرواناها در یک تانک خالی ( آكواریوم فاقد دکور ) بسیار ناراحت می نماید. ممکن است صدماتی هم به قسمت هایی از اطراف دکور آكواریوم بزنند ولی رویهم رفته رفتارشان در تانک دکور شده بسیار آرام تر است.

گیاهان: در اضافه کردن گیاهان زنده و طبیعی به تانکتان آزادی کامل دارید چرا که آروانا گیاهخوار نیست. ممکن است با ضربه ای، گیاهان را سست کند ولی مطمئناَ تصادفی است نه عمدی. گیاهان را در دو انتهای تانکتان قرار دهید.

محل امن: مخفی نمی شود ولی کمی به دکور آکواریوم علاقمند است.

شرایط آب: آب تمیز ضروری است.

همزیستی: می توانید این ماهی را با سیچلایدهای کوچکتر نگاهدارید. البته نه در اندازه ای که برای بلعیدن توسط آروانا مناسب باشند. همچنین می توانید آنها را با اسکارهای کوچک و گلدفیش های بزرگ نگاهدارید. اگر سیچلایدهای شما رفتارهای خشونت آمیزی از خود بروز می دهند - همانند زمانی که برای تولید مثل آماده شده اند - باید سیچلایدهای مهاجم را جابجا کنید. ضمناَ نوع شنای سیچلایدها که خیلی نزدیک به سایرین حرکت می کنند می تواند به پولک های آروانای شما صدمه بزند.

انواع: 1- آروانای نقره ای ( آروانای سیلور ) -2- آروانای آسیایی ( آروانای آسیایی طلایی- آروانای آسیایی قرمز- آروانای آسیایی نقره ای) -3- آروانای خالخالی -4- آروانای كوتوله ( آروانای شمالی ) -5- آروانای آفریقایی -6- آروانای مشکی

 

نام علمی : Osteoglossum bicirrhosum

نام عمومی : آروانای نقره ای-آروانای سیلور ( silver arowana)

زیستگاه اصلی آروانای سیلور: امریکای جنوبی (رودخانه آمازون)

آنها را در رودخانه آمازون می توان یافت که در آنجا تا 48 اینچ ( حدود 120 سانتی متر ) رشد می کنند و ارزان ترین گونه آروانا به حساب می آیند . آروانای سیلور بیش تر از سایر گونه های آروانا میل به پرش از آکواریوم به بیرون را دارد و به همین دلیل اغلب آنها از آکواریوم هایی که پوشش نداشته و یا پوشش مناسب و محکمی نداشته باشند به بیرون پریده و تلف می شوند .

آروانای سیلور را می توان با گرسنه نگه داشتن به خوردن غذاهای غیر زنده و خشک هم عادت داد ، ولی بهتر است به آنها ماهی ، خرچنگ و میگوی بدون نمک بدهید .

این گونه ی آروانا در دمای 75 تا 86 درجه فارنهایت ( 24-30 درجه سانتیگراد ) و PH بین 6.0 تا 7.0 درجه به خوبی زندگی می کند .

طول تانک آرواناهای جوان نباید از 36 اینچ ( 90 سانتی متر ) کوچکتر باشد و پس از کمی بزرگتر شدن باید تانکی به طول 48 اینچ ( 120 سانتی متر ) برای آنها فراهم کنید . البته وقتی طول آروانا به 15 اینچ ( 40 سانتی متر ) می رسد ، به تانک بزرگتری برای آنها نیاز است .

آروانای سیلور می تواند با گونه های مشابه ناسازگار بوده و به سوی آنها پرخاش کند مگر اینکه سایر ماهی ها از آن خیلی بزرگتر باشند . آنها را می توان با کت فیش ها و گونه های مشابه بزرگتر از خود نگه داشت .

بی شک آرواناهای سیلور شکارچی های خوبی بوده و ماهی های کوچک تر را می خورند .

نام علمی : Scleropages formosus

اسامی عمومی: آروانای آسیایی ( آروانای آسیایی طلایی- آروانای آسیایی قرمز- آروانای آسیایی نقره ای)

( Asian bonytongue - dragon fish )

زیستگاه اصلی آروانای آسیایی: آسیای جنوب شرقی( فیلیپین - تایلند - سنگاپور و....)

یک گونه ی در معرض خطر آروانا بوده که با توجه به کمبود آنها باید به رعایت قانون صادرات آنها توجه بیش تری صورت گیرد .

آروانای آسیایی معمولاً تا 36 اینچ ( حدود 90 سانتی متر ) رشد می کند و اغلب از گونه های دیگر آروانا خیلی گرانتر است . آنها در جنوب شرق آسیا تا اندازه ای محبوبند که مردم فکر می کنند نگهداری از آروانای آسیایی برای آنها شانس می آورد .

گوپی های سالم ، گلدفیش ها ، قورباغه ها و میگو می تواند یک غذای کامل برای آنها محسوب شود .

بهترین دما برای آب تانک آروانای آسیایی بین 75 تا 86 درجه فارنهایت ( 24-30 درجه سانتیگراد ) و PH بین 7.0 تا 7.5 درجه است .

تنوع زیبایی این ماهی نیز مربوط به انواع آن در آسیای جنوب شرقی و فیلیپین است. ما هرگز آنها را ندیده ایم برای اینکه هیچ کس نتوانسته آنها را به کشور بیاورد و نیز بخاطر قیمتشان که خیلی گران است.

برای مثال گونه اژدهای سرخ با میکروچیپ هایی که روی بدنشان جاسازی شده وارد می شوند و شما نمی توانید آنها را از وحش صید کنید. همچنین هیچ کدام از عمده فروش ها نیز نمی توانند این ماهی را وارد کنند.

این آرواناها زیر آب، حرکات موجی بسیار زیبایی را در آکواریوم به هنگام جستجو برای شکار یا زمان ستیز با سایر دراگون ها به نمایش می گذارند.

بیشتر آسیایی ها توجه بخصوصی به آرواناها دارند . خیلی از رستوران های آسیایی نیز از این اژدهاهای خوش شانس در لیستشان استفاده می کنند.

آنها را در تانك های سرپوشیده نگاهدارید: آرواناها از داخل آب به بیرون می پرند و می توانند پرش های بلند و حیرت آوری انجام دهند. با افزایش اندازه شان، توانایی و احتمال پرش آنها نیز افزایش می یابد. از یک سرپوش سنگین برای آكواریومتان استفاده کنید چرا که آنها به راحتی می توانند با یک ضربه به سرپوش آن را لق کنند و به کناری بزنند.

محل زندگی: می توانید برای شروع از یک آکواریوم 10 گالنی / 37 لیتری استفاده کنید. همانطور که رشد می کنند به یک آکواریوم 100 گالنی / 378 لیتری نیاز پیدا خواهند کرد. شما می توانید آنها را در یک تانک 70 گالنی / 264 لیتری هم نگاهدارید ولی این کار حقیقتاَ مانع رشد صحیحشان خواهد شد.
همچنانی که رشد می کنند، کم کم به هم وابسته می شوند. آنها در گروه های بزرگ بهتر رشد می کنند تا زمانی که فقط یک جفت باشند.

نام علمی : Scleropages Leichardti

نام عمومی : آروانای خالخالی

زیستگاه اصلی آروانای خالخالی: جنوب استرالیا

بیش تر در جنوب استرالیا یافت شده و در آنجا تا 36 اینچ ( 90 سانتی متر ) هم رشد می کنند ، هرچند که در آکواریوم از نظر طول بسیار کم رشد می کنند . آنها کمتر از آرواناهای آسیایی مورد علاقه ی مردم هستند .

در بعضی موارد می توان آنها را با آروانای سیلور هم نگه داشت .

آنها قادرند بیش تر چیزهایی که در دهانشان جای می گیرد نظیر جیرجیرک ها ، حشرات و ... را ببلعند .

آروانای خالخالی ترجیحاً در دمای 75 تا 84 درجه فارنهایت ( 24-30 درجه سانتیگراد ) و PH بین 6.5 تا 7.5 درجه نگهداری می شود .

ممکن است آروانای خالخالی پرخاشگر بوده و برای خود قلمرو برگزیند .

 

 

FPRIVATE "TYPE=PICT;ALT="

نام علمی : Heterotis Niloticus

نام عمومی : آروانای آفریقایی

زیستگاه اصلی آروانای آفریقایی : غرب و مرکز آفریقا

در غرب و مرکز آفریقا زندگی کرده و تا 40 اینچ ( 100 سانتی متر ) رشد می کنند و از سایر گونه های آروانا کمیاب ترند . آنها ماهی های کوچک را خورده و بهتر است در دمای 75 تا 86 درجه فارنهایت ( 24-30 درجه سانتیگراد ) و PH بین 6.7 تا 7.5 درجه ( ترجیحاً 7.0 درجه ) نگهداری شوند .

آرواناهای آفریقایی ماهی ، میگو ، کرم زنده و حشرات را می خورند .

نام علمی : Osteoglossum Ferreira

نام عمومی : آروانای مشکی

زیستگاه اصلی آروانای مشکی : زادگاه این ماهی آمریکای جنوبی است(آنها را از آبگیرهای جنوب ریونگارو می آورند)

آنها را از آبگیرهای جنوب ریونگارو می آورند و تا 40 اینچ ( 100 سانتی متر ) در طبیعت و در اسارت خیلی کمتر رشد می کنند .

آروانای مشکی ماهی زنده ، حشرات بزرگ ، عنکبوت ، کرم فشرده و حتی گاهی اوقات غذاهای دانه ای و پولکی را می خورد ( البته نه هر نوع پولکی و غذای دانه ای) .

آرواناهای مشکی جوان خیلی ظریف و حساسند ولی آرواناهای مشکی بزرگتر مقاومتر و سخت ترند .

آنها PH بین 5 تا 7 را در کنار دمای 75 تا 86 درجه فارنهایت ( 24-30 درجه سانتیگراد ) را ترجیح می دهند .

 

آروانا ماهی بسیار گرانقیمتی است. پس هنگام خرید باید به یكسری نكات مهم توجه كنید تا بهترین ماهی را انتخاب نمایید.
تعدادی از این موارد عبارتند از :

رنگ : بستگی به گونه آن، رنگش باید روشن و درخشنده باشد.

شكل بدن : به میزان كافی پهن و طویل باشد و هر باله باید كامل بوده و در جای خود قرار داشته باشد.

فلسها : به طور منظم، درخشنده و كاملاً شكل دار و بزرگ

سبیلكها : بلند و مستقیم، هر دو هم اندازه و هم رنگ بدن

باله ها : بزرگ و گسترده، هر باله باید شعاعهای نرم و سخت باله ای را داشته باشد.

سرپوش آبششی : نزدیك به سر و بدن باشد. سرپوش باید درخشنده و بدون جراحات باشد.

چشمها : در شكل و اندازه مناسب باشد، كدر نباشد، برآمدگی نداشته باشد ، شفاف باشد.

دهان : كاملاً بسته باشد و هیچكدام از فكها از آن یكی جلو نزده باشد.

دندانها : تمیز بوده و در جای خود و در یك خط در راستای فك باشد.

شكم : برآمده نباشد و در ناحیه لگنی صاف و تخت باشد.

نحوه شنا : مطبوع و جالب و اغلب در سطوح آب شنا می كند.

حال در مورد جزئیات موارد بالا صحبت می كنیم :

رنگ :
مهمترین عامل در خرید ماهی رنگ آن است زیرا اولین عاملی است كه علاقه‌مندان را به طرف خود جلب می كند. بنابراین اگر شكل ماهی جذاب باشد اما رنگ آن جذاب نباشد جزو ماهیان ایده آل محسوب نمی گردد.

شكل بدن :
ماهی نباید خیلی چاق و یا خیلی لاغر باشد. به غذایی كه به آن می دهند و محل نگهداریش توجه كنید. اندازه مخزن به طور مستقیم، رشد وگسترش بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. فضای محدود مانع از رشد ماهی می گردد و باعث ایجاد قوز در ماهی شده و تمایل به خمیدگی در ماهی افزایش می یابد. به طور كلی اندازه مخزن در هر مرحله باید حداقل سه برابر طول ماهی باشد.
غذای داده شده باید مغذی باشد و از غذاهای دریایی در رژیم غذایی آنها استفاده كنید. ماهی نباید به یك نوع غذا عادت كند و یا به مقدار زیادی غذا بخورد. غذادهی باید به خوبی كنترل گردد.

فلسها :
عامل ممایز كننده ظاهر آروانا است. فلسها همواره باید درخشنده باشند. نباید تیره و لك دار باشند. حضور نقاط قرمز بر روی فلسها مناسب بوده و دلیل بر وجود عوامل بیماریزا نمی باشد.
بسیاری از مردم تصور غلطی از فلسها دارند و فكر می كنند كه وقتی برخی فلسها افتادند، آنها به طور طبیعی جایگزین نمی گردند. هنگام جایگزینی فلسها، احساس خارش به ماهی دست می دهد و باعث می شود كه ماهی خود را به اجسام داخل مخزن بمالاند. این مساله می تواند سبب ایجاد جراحت در ماهی گردد. برای جلوگیری از این مشكل، اجسامی كه می توانند به ماهی آسیب برسانند را از مخزن حذف كنید. دوره جایگزینی فلسها، 5-3 هفته طول می كشد.
در این مدت زمان باید مراقب ازدیاد باكتریهای مضر باشید یعنی شرایط فیزیكی و شیمیایی آب را كنترل نمایید. اگر یك فلس غیر طبیعی بود، می توانید ماهی را بی‌هوش كرده و آنرا بكنید. به زودی فلس جدیدی در این محل رشد خواهد كرد.

سبیلكها :
باید به اندازه كافی بلند و مستقیم باشند و رنگی شبیه رنگ بدن داشته باشند.از خرید ماهی با سبیلكهای كنده و كوتاه شده پرهیز كنید.

سبلیكها چگونه محافظت و نگهداری می شوند ؟

در ابتدا باید بگویم كه فضای مخزن شما باید به میزان كافی وسیع باشد تا سبیلكها بتوانند به راحتی فعالیت كنند در غیر اینصورت نمی توانند به خوبی رشد كرده و مدام به اجسام آكواریوم مالیده شده و دچار جراحت می گردند.


نكات قابل توجه :
- مخزن را با سنگها و دیگر وسایل زینتی تزئین نكنید ( یك مخزن ساده بهترین است) .
- غذا را در كنار مخزن نریزید و آنرا در وسط آكواریوم قرار دهید.
- هیچ گاه به شیشه ضربه نزنید زیرا این كار باعث عصبی شدن و ترسیدن ماهیان میگردد.
- سرپوشی برای مخزن در نظر بگیرید و گوشه های آكواریوم را توسط چسب گرد كنید ( گوشه دار نباشد)

با رعایت نكات بالا می توانید از وارد ‎آمدن صدمه به سبیكلها به میزان زیادی بكاهید. در صورت كنده شدن و شكستن سبیلكها، بازسازی دوباره آنها بستگی زیادی به تغذیه و سن ماهی و شرایط آب دارد. ماهیان جوانتر دوره بازسازی كوتاهتری دارند.
سبیلكها می توانند به دو صورت صدمه ببینند :
1- زمانی كه سبیلك از ریشه كنده می شود :‌ زمانی كه این مساله اتفاق می افتد، بازسازی آن حتی برای جوانها نیز مشكل است.
2- زمانی كه سبیلك از ریشه كنده نمی گردد : اگر سبیلك از ریشه كنده نشود اما دچار خمیدگی گردد، بهتر است كه آنرا قطع نكنید تا دوباره رشد كند و پس از رشد دچار ناهنجاری نگردد.

باله ها :
هرگونه صدمه ای به باله ها می تواند زیبایی ماهی را تحت تأثیر قرار دهد و بر شنای ماهی تاثیر گذارد. یك باله زیبا باید صاف و گسترده باشد و تمامی شعاعهای سخت باله ای صاف و محكم باشند و هیچگونه پارگی در باله ها مشاهده نگردد.
در زمان بچگی، باید كاملاً مراقب این ماهی بود و در این مرحله نباید فضای زیادی را در اختیار آنها قرار دهید. در فضای خیلی بزرگ، ماهی ها به سرعت می ترسند و احساس ناامنی می كنند. فضای كوچكتر احساس امنیت بیشتری را به ماهی می دهد اما فعالیت ماهی كمتر می گردد.
هنگامی كه ماهی به سن نوجوانی رسید، می تواند به یك مخزن بزرگتر انتقال یابد برای جلوگیری از صدم باله ها، به این نكات توجه كنید :
- از وسایل تزئینی همانند سنگها استفاده نكنید.
- ماهیان دیگر را همراه با آنها در مخزن پرورش ندهید.
- برای انتقال جوانترها ، از توری نرم استفاده نمایید و زمانی كه به 15 سانتیمتر رسیدند، از تور نباید استفاده كرد و به جای آن از كیسه پلاستیكی استفاده نمایید.
- اگر شعاع سخت باله ای صدمه دید، می توانید آنرا از پایه قطع كنید تا به جای آن شعاع سخت جدیدی در بیابید، در مورد آروانا ماهی باید قبل از عمل جراحی بیهوش گردد.
شعاعهای باله دمی بسیار حساس بوده زیرا عامل اصلی ایجاد حركت در ماهی می‌باشند و هر گونه صدمه به آنها، نحوه حركت ماهی را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

برای عمل جراحی، حتما از یك حرفه ای كمك بگیرید. ممكن است كه پس از جایگزینی شعاع باله ای، آنها شكل مناسبی پیدا نكنند.

چشمها :
در حالت طبیعی چشمها به سطح آب نگاه می كنند و به دنبال غذاهای زنده می‌باشند.
زیرا در طبیعت ، یكی از غذاهای اصلی آنها را پرندگان نشسته بر روی شاخه ها و یا سطح آب تشكیل می دهد. چشمهای سالم باید كاملاً در مركز بوده و كدر و برآمده نباشد. آنها باید ظاهر طبیعی داشته و بتوانند به راحتی چرخش كنند. كاملاً شفاف بوده و به روشنی بدرخشند.
در مخزن چشم ماهی به چند دلیل بیشتر به سمت پایین معطوف است :
1- در مخزن چون غذاها سریعاً به كف می روند، چشمها به دنبال غذا در كف بوده و به سمت پایین می نگرد.
2- این مساله به اندازه كافی امتحان نشده است اما چربی در میان حفره چشمی انباشته می گردد و باعث می شود كه چشم برآمده شده و یا به سمت پایین متمایل گردد.


دهان :
لبها نباید خیلی برآمده باشند و فك پایین نباید شل باشد. در آكواریوم آروانا اغلب خود را به دیواره ها می مالاند كه باعث می گردد عضلات فك سست و شل گردند. برای جلوگیری از این مشكل، باید مخزن را بزرگتر كنیم و یا توسط فیلترهای داخلی، جریان آب را قوی تر نماییم.

دندانها :
به طور كلی علاقه مندان به ماهی، توجه زیادی به دندانها نمایند اما به هر حال دندانها كاملاً مهم می باشند. اگر دندانهای ماهی سالم نباشند، آنها تأثیر خود را بر روی سلامت ماهی خواهند گذاشت.

سرپوش آبششی :
باید صاف و عادی باشد. هیچگونه برآمدگی و چین خوردگی بر روی آن وجود نداشته باشد. موارد زیر را برای داشتن یك سرپوش سالم در ماهیانتان مد نظر قرار دهید :
- از وسایل تزئینی در داخل مخزن استفاده نكنید.
- دمای صحیح را در مخزن برقرار كنید. اگر دما خیلی بالا باشد، سرپوشهای آبششی و عضلات سر دچار چین و چروك می شوند. توجه كنید كه تغییرات دمایی شدید باعث كج شدن سرپوشها می گردد.
- شرایط صحیح فیزیكی و شیمیایی را در مخزن برقرار كنید. توجه خاصی به نظافت و میزان اكسیژن موجود در آب داشته باشید.
اگر هر گونه جراحتی در ناحیه آبششی مشاهده گردید، برای جلوگیری از عفونتهای باكتریایی و قارچی، از داروهای مناسب استفاده نمایید.

شكم :
شكم نباید برآمدگی داشته باشد در غیر اینصورت ماهی دچار مشكلات معده است. به غیر از زمانی كه ماهی می خواهد تخم ریزی كند.

نحوه شنا كردن :
شیوه شنا در افزایش زیبایی ماهی مؤثر است. ماهی زیبایی كه به درستی شنا نمی كند. ارزش خود را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار می دهد. شنای صحیح به این صورت است كه ماهی بتواند به طور عمودی شنا كند و باله های خود را كاملاً باز كند. سبیلكها باید صاف باشند و ماهی نباید دائما بالا و پایین رودو یا به صورت زاویه دار شنا کند

 

تكثير و توليد مثل ماهي اروانا

تكآروانای سیلور

ترجیحاً برای تکثیر آروانای سیلور یک تانک 125 گالنی ( حدود 470 لیتر ) را با پوشش شنی مناسب در کف ، گیاهان معلق و نرم در آب و فضای باز زیادی برای شنای آنها فراهم کنید . آکواریوم تکثیر باید خوب و محکم پوشیده شده باشد ، چرا که آروانای سیلور میل زیادی به پریدن به بیرون دارد .

تشخیص جنسیت :

جنسیت آرواناها معلوم نیست و فقط می توان زمان تخم ریزی آن را تشخیص داد . ولی احتمالاً ماده ها از نرها بزرگترند .

بعد از تولید مثل ، آروانای سیلور نر عهده دار جابجایی تخم ها در دهان بوده و تا زمان بالغ شدن بچه ها که 50 تا 60 روز به طول می انجامد از آنها به همین صورت نگهداری می کند .

بچه های آروانای آسیایی در دهان آروانای نر

آرواناهای جوان به راحتی از سوی گونه های پرخاشگر ماهی ها همچون سیکلیده ها ، چاقوماهی ، کت فیش های بزرگ و لجن خوار آسیب می بینند ولی آرواناهای بزرگ می تواند ماهی های کوچک ، کک ، لارو پشه ، پلانکتون فریز شده و غذاهای دانه ای را بخورند .

رفتارهای قبل از تخم ریزی :

آرواناها با تعقیب همدیگر اظهار علاقه ی خود را به هم نشان می دهند که این رفتارها چند روز تا چند هفته پس از انتخاب جفت صورت می گیرد و معمولاً آروانای نر به تعقیب آروانای ماده پرداخته و آنها در یک حلقه شنا می کنند .

یک تا دو هفته قبل از تخم ریزی آرواناهای جفت خورده با هم شنا کرده و تماس های بدنی بین آنها صورت می گیرد که پس از این مدت و با اظهار علاقه دو طرف آروانای سیلور ماده به سرعت تخم ها را دفع کرده و آروانای سیلور نر هم در زمان کوتاهی آنها را بارور می کنند

بعد از این عمل آروانای نر تخم ها را با دهان برداشته و تا زمانی که بچه ها بتوانند آزادانه در آب شنا کرده و از خود دفاع کنند ، از آنها نگهداری می کنند .

بچه های کیسه ی چربی دار در دهان آروانا

تكثير و توليد مثل ماهي اروانا

تخم ها 8 تا 10 میلی متر بزرگ می شوند که پس از یک هفته از بارور شدن هچ می شوند .

کیسه ی چربی زیر شکم بچه های آروانا بسیار بزرگ بوده و مدت 7 تا 8 هفته تنها غذای آنها محسوب می شود . طی این مدت ، آنها در دهان آروانای نر زندگی می کنند .

بچه های آروانا در دهان نر

قبل از تمام شدن کیسه ی چربی زیر شکم بچه ها اندازه ی آنها 45 تا 50 میلی متر می باشد و نمی توانند آزادانه شنا کنند .

طی بررسی های انجام شده تخم های بارور شده از سومین روز به بعد در دهان آروانای سیلور نر هچ می شوند که میانگین تعداد بچه ها بین 21 تا 29 آرواناست .

تخم های تازه هچ شده ی آروانا

تكثير و توليد مثل ماهي اروانا

تخم های آروانای سیلور نارنجی رنگ بوده و با ضخامت 16 تا 20 میلی متری اندازه ی بزرگی دارند .

هربار که تخم ها از دهان آروانا گرفته می شوند ، تنها نیمی از آنها در آکواریومی به اندازه ی 45*45*90 هچ می شوند .

گرفتن تخم ها از دهان آروانای نرگرفتن تخم ها از دهان آروانای نر

دمای آب تانک تکثیر را باید با آبگرمکن های آکواریوم 29-27 درجه سانتیگراد نگه داشت و با وسایل هوادهنده ( نظیر پمپ ) اکسیژن زیادی در آب حل نمود . ( حدود 5 ppm یا 5 میلی گرم در لیتر )

در طول هفته ی اول از هچ شدن تخم ها ، بچه ها هنوز کیسه ی چربی داشته و بیش تر در ته تانک مانده و نیازی به تغذیه ندارند .

بچه های آروانا دارای کیسه ی چربی بزرگ

آنها کم کم شروع به شنا می کنند و سعی می کنند از کف آکواریوم به لایه های بالایی بیایند که دوره ی موفقیت آنها که منجر به شنای آزادانه می شود ، هفت هفته به طول می انجامد .

بچه های کمی بزرگ شده ی آروانا با کیسه ی چربی کوچک

تكثير و توليد مثل ماهي اروانا

برای سرعت بخشیدن به شنای آزادانه بچه ها و جلوگیری از آسیب رساندن بچه ها به همدیگر پس از تمام شدن کیسه ی چربی آنها ، از غذاهای زنده ( مانند بچه های گوپی ) برای تغذیه ی آرواناها استفاده میشوند

در ششمین ماه از تولد ، آنها را جداگانه در تانک های 45*45*75 سانتی متری و در چرخه ی تازه ی آب قرار می دهند تا بچه هایی که 20 تا 25 سانتی متر طول پیدا کرده اند را آماده ی ارائه به فروشگاه ها کنند .

آرواناهای جوان آماده فروش

تكثير و توليد مثل ماهي اروانا

توجه : در این مطلب برای تفهیم بیش تر مطلب علاوه بر عکس ها و فیلم های آرواناهای سیلور و بچه های آن از عکس ها و فیلم های سایر آرواناها هم استفاده شده است و تکثیر سایر گونه های آروانا به طور طبیعی به صورت مطالب گفته شده در بالا می باشد .


نظرات شما عزیزان:

arash
ساعت3:41---2 فروردين 1392
inam arowana khodame che kar konam ta behtar rosht kone?

arash
ساعت3:24---2 فروردين 1392
hamishe hamin chizaye tekrari
yekam jadid tar bezar toro khoda


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:ماهی اروانا, ] [ 20:49 ] [ ali shafiee ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وب سایت

باسلام و ارزوی موفقیت خدمت شما بازدید کننده گان عزیز:من علی شفیعی هستم هدفم از تشکیل این وبلاگ اشنایی شما عزیزان با ماهی های اکواریمی است. امید وارم که من و وبلاگم بتوانم راهنمای خوبی برای شما بوده باشم
آرشيو مطالب
مرداد 1394
ارديبهشت 1394 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 تير 1392 خرداد 1392 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 251
بازدید هفته : 252
بازدید ماه : 893
بازدید کل : 23050
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1