آموزش نگهداری ماهیان زینتی

قالب وبلاگ


آموزش نگهداری ماهیان زینتی
حیوانات یکی از مهمترین امانت های الهی هستند , پس در نگهداری از آنها کوشا باشید 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان برترین وبلاگ اموزش نگهداری ماهی اکواریم و آدرس angelfish.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ماهی فلاورهورن




ماهی فلاور هورن یک سیچلاید درشت جثه هیبریدی است. یعنی این ماهی در طبیعت وجود ندارد و این ماهی را با نسل کشی بین گونه های مختلف سیچلایدهای درشت جثه به وجود آورده اند.اینکه چه ماهی هایی با هم جفت زده شده اند تا این ماهی زیبا به وجود بیاید یکی از اسرار بازار تجارت این ماهی است و حتی شرکت هایی وجود دارند که به نسل کشی خود تا جایی ادامه داده اند که از این ماهی رنگ ها و شمایل متفاوتی را می توان مشاهده کرد.اما حدس بر این است که این ماهی از نسل کشی بین گونه های آمریکای مرکزی نظیر تریماکو (Trimaco)، میداس (Midas)، تگزاس(Texas)، پرت خونی بزرگ(که خودش یک هیبرید است) و ... به وجود آمده است و نکته شایان توجه این است که اصولا فلاورهای با نژاد نامرغوب از نظر شکل ظاهری به تریماکو (تریماک) بسیار شبیه هستند.

نام فلاورهورن از ترجمه ی نام آسیای شرقی آن "لو هان" (Luo Han) گرفته شده است. این ماهی در سال های اخیر از نظر استقبال ماهی دوستان (به جای ماهی بازان) در رده ی ماهی هایی نظیر دیسکاس و آروانا قرار گرفته است.
اگر با مبانی فنگشویی آشنا باشید می دانید که چینی ها برای اژدها احترام خاصی قایل هستند. به خاطر همین موضوع آنها اعتقاد دارند که ماهی آروانا چون به اژدها شبیه است، نگهداری این موجود در خانه برای صاحبش خوش یمن است. این اعتقادات فنگشویی درباره ی فلاورهورن هم به وجود آمده است و چینی ها اعتقاد دارند که هر چه زایده ی روی سر این ماهی موسوم به کوک (KOK) بزرگتر باشد، بخت و اقبال صاحب آن در مسایلی مانند شغل و تجارت و امور زندگی بیشتر است و این اعتقاد تا جایی پیش رفته است که امروزه این ماهی در شرق دور به قیمت های بسیار گزاف خرید و فروش می شود تا بخت و اقبال را به همراه خود به خانه ی صاحب جدیدش ببرد. این اعتقادات در شرق دور آنچنان قوی است که حتی در خبری خوانده بودم که رییس جمهور یکی از این کشورها یکی از این ماهی ها را به قیمت بسیار گزافی (به پول ما نزدیک به 100 میلیون تومان!!!) خریده بود. این نکات را گفتم تا دوستان علت قیمت بالای این ماهی را حتی در کشور خودمان بدانند و گمان نکنند که این ماهی تافته ی جدا بافته ایست و قیمت بالای آن به خاطر زیبایی و یا چیز دیگری است و در واقع قیمت های این ماهی در بازارهای کشورهای دیگر بر قیمت این ماهی در کشور ما هم اثر گذاشته است.
مشخصات ماهی و شرایط نگهداری:
این ماهی یکی از سخت جان ترین ماهی های آب شیرین محسوب می شود و نگهداری از آن خیلی سخت نیست و هر شخصی با هر مقدار تجربه می تواند از این ماهی نگهداری کند. البته به شرط آنکه اطلاعات اولیه و اصولی نگهداری از آکواریوم و به خصوص حفظ کیفیت آب و چرخه ی ازت را به درستی بداند و بتواند به آن عمل کند. ماهی های زیر 10 سانت به طور کلی برای خرید زیاد مطمین نیستند و زیر این اندازه هم به بازار عرضه نمی شوند. زیرا بیماری های انگلی در نوزادی این ماهی بسیار شایع است و بسیاری از بچه ماهی ها قبل از رسیدن به 10 سانتی متری میمیرند. اما ماهی های 10 سانتی متری به بالا را می توان با خیال راحت خریداری کرد. فلاورهورن معمولا تا 30 سانتی متر رشد می کند که نمونه های 40 سانتی متری و بیش از 40 سانتی متری آن هم دیده شده است.
برای این ماهی Ph بین 7 تا ۸/۷ (یعنی هفت و هشت دهم) و دمای بین 27 تا 32 درجه ی سانتی گراد توصیه می شود. اندازه ی آکواریوم مناسب برای این ماهی، با ابعاد 120 سانتی متر طول و 60 سانتی متر عرض پیشنهاد شده است(برای تنها ۱ ماهی).
لازم به ذکر است که این ماهی بسیار مهاجم و قلمروطلب است وهیچ ماهیی را نمی توان در کنار این ماهی نگهداری کرد. شاید برای شما هم پیش آمده که وقتی که دستتان را نزدیک آکواریوم این ماهی می برید این ماهی به اصطلاح با شما بازی می کند و دست شما را تعقیب می کند. اما این اصلا یک بازی نیست و این ماهی قلمروطلب دست شما را به قصد حمله به شما تعقیب می کند که از پشت شیشه موفق نمی شود. این ماهی حتی به لجن خوار داخل آکواریوم رحم نمی کند و ممکن است آن را بدرد. این قلمروطلبی حتی در مورد فلاورهای دیگر هم صدق می کند و دو فلاوری که در یک تانک باشند حتما به هم حمله می کنند و یکی دیگری را از پای در میاورد. این قضیه باعث شده است که جفت زدن این ماهی تا حدودی مشکل باشد. چون اگر ماهی نر از ماهی ماده خوشش نیاید و آن را نپذیرد بدون شک آن را خواهد کشت. برای جفت زدن ماهی نر و ماده دو راه وجود دارد:
1-اینکه از بچگی یک گله را با هم نگهداری کنیم و بعد از این که جفت ها مشخص شدند، هر جفت را در یک آکواریوم مجزا نگهداری کنیم.
2-اینکه بین ماهی نر و ماده ی بالغ که هم دیگر را ندیده اند شیشه ای که وسطش یک سوراخ متوسط وجود داشته باشد و ماهی ها نتوانند از آن عبور کنند قرار دهیم تا ماهی ها هم دیگر را ببینند و هم دیگر را محک بزنند و همچنین به کمک این سوراخ عمل قفل کردن دهان (Lip Lock) را بتوانند انجام دهند.سپس زمانی که دیدید دو ماهی به هم نزدیک شده اند و به هم حمله نمی کنند، می توانید شیشه ی بینشان را بردارید.
در رابطه با بچه گیری از فلاور باید بگویم که نکردن این کار خیلی بهتر است. چون معمولا ماهی هایی که از این طریق حاصل می شوند اصلا کیفیت پدر و مادر را چه در زیبایی و چه در کله ای که خواهند زد ندارند و این کار تنها باعث این می شود که نسل فلاورهای نامرغوب بیشتر شود. این کار را تنها برای کسب تجربه و علاقه ی خود انجام دهید و تا از کیفیت ماهی های حاصله مطمین نشده اید آنها را به بازار عرضه نکنید. این که الان در فروشگاه ها و سایت ها مطالبی راجع به فلاور بی کیفیت و نامرغوب ایرانی می شنوید از همین تولید مثل نادرست فلاور به دست افراد بی تجربه یا کم تجربه ناشی می شود.
تشخیص جنسیت ماهی در بزرگسالی آسان است. ماهی نر بالغ بسیار زیباتر است و مهمترین مشخصه ی آن داشتن زایده ای بزرگ بر روی سرش است که همان طور که گفتم به کوک (KOK) موسوم است. ماهی ماده فاقد کوک است. اصطلاحی که درباره ی کوک در ایران رایج است این است که می گویند: "فلاور کله زده است!".که از لحاظ لغوی اشتباه است. کوک فلاور چیزی جز چربی انباشته شده بر روی سرش نیست و سوال بسیاری این است که چگونه کوک فلاور را بزرگتر کنند. گفته می شود که مواد حاوی امگا 3 مانند میگو می تواند بر رشد کوک فلاورهورن تاثیر داشته باشد.
تشخیص جنسیت فلاور در دوران کودکی از 2 راه امکان پذیر است:
1-ماهی ماده در دوران قبل از بلوغ و بعد از بلوغ معمولا (تاکید می کنم معمولا چون این امر همیشگی نیست و استثنا هم زیاد دارد) روی باله ی پشتی خود یک خال واضح و آشکار دارد.
2-ماهی نر نابالغ را اگر از آب خارج کرده و با انگشت شست در زیر شکمش از زیر آبشش تا نزدیکی ناحیه ی تناسلی اش را نوازش دهید، مایع زلالی از ناحیه ی تناسلی اش خارج می شود که من این کار را تا به حال تجربه نکرده ام اما حرفه ای های خارج از کشور این روش را خیلی دقیق میدانند. به هرحال توصیه می شود برای این که مطمین باشید که ماهی که می خرید نر است، حتما ماهی بالغ که کوک دارد را بخرید(یا به اصطلاح کله زده است).
ماهی فلاورهورن حتما باید با غذاهای با کیفیت تغذیه شود تا رنگ و روی خوبی پیدا کند و کوک اش رشد کند. غذای زنده هم برای این ماهی یک امر نسبتا ضروری است و هرزگاهی باید برایش غذای زنده تهیه شود.البته باید از سلامت غذای زنده مطمین بود تا ماهی ما انگل یا بیماری از نوع دیگری نگیرد.
مهم ترین شاخصه های یک فلاور زیبا عبارتند از:
1-کوک:هرچه بزرگتر و خوش رنگتر، بهتر.
2-رنگ:هرچه رنگ ها واضح تر، بیشتر و منحصر به فردتر باشند بهتر است.
3-فرم بدن:هرچه ماهی عضلانی تر و دارای گلوی برجسته تر و رنگی تر باشد، بهتر است. هرچه صورت فلاورهورن به میمون شبیه تر (اصطلاحا Monkey Face) باشد، بهتر است.
4-نقاط افقی روی بدن موسوم به "فلاور":نام این ماهی به خاطر وجود این علایم گل مانند بر روی بدنش انتخاب شده است. هرچه این خط ها پر رنگ تر و پیوسته تر باشند بهتر است. در ضمن برخی فلاورهورن ها دارای دو سری خط فلاور موازی هستند که به دوبل فلاور معروف شده اند و از ارزش بالایی برخوردارند.

تشخیص نژاد و جنسیت فلاور

فلاورهورن اساساً از خانواده ی سیکلیده هاست و در گروه Cichlasoma ها که معمولاً در جنوب آمریکا یافت می شوند رده بندی می شود . این هیبرید زیبا از پرورش متقابل Cichlasoma Trimaculatus ، Cichlasoma Festae و Jingang Blood Parrot شکل می گیرد .

تا به امروز بسیاری از بهترین کیفیت های فلاورهورن به دلیل اشتیاق پرورش دهندگان تولید شده است .

در برخی گزارشات اشاره شده که فلاورهورن به عنوان یک جهش پرورش و اصلاح نژاد ماهی شناخته می شود .

این ماهی بسیار با دوام است و می تواند در شرایط آبی که برای بیش تر نژادهای ماهی مناسب نیست دوام بیاورد که این یکی از دلایل محبوبیت فلاور میان علاقه مندان به نگهداری ماهیان گرمسیری است . اما PH ایده آل برای فلاورهورن در حدود 7.0 تا 7.8 با درجه حرارت آب بین 27 تا 32 درجه ی سانتیگراد است . نژاد های سردسیرتر هم فقط نیاز به یک آبگرمکن برای آب دارند .

فلاورهورن از خانواده ی سیچلایدهای جنوب آمریکا بوده و خیلی منطقه ایست . هم چنین آنها در طبیعت خیلی پرخاشگرند و نگهداری آنها با ماهی های دیگر ( به خصوص ماهی های کوچکتر ) اصلاً توصیه نمی شود . بعضی ها مدعی هستند که با فلاورهورن بازی می کنند . در واقع فلاور سعی می کند از دست مزاحم رها شود و توصیه می شود دستتان را طرف فلاور نبرید .

در اینجا به برخی از انواع فلاورها اشاره می کنیم :



Zhen Zhu = RD and BD ( زن زو )

JK = Golden FH

Kamfas = Synsphillium or Parrot x ZZ ( کامفا )

ZZ = Zhen Zhu

RD = Red Dragon ( رد دراگون )

POTO = Pearl of the Orient ( مروارید مشرق زمین )

RC = Red Crystal ( کریستال قرمز )

RG = Red General ( قرمز عمومی )

SDK = Super Dragon King ( سوپر دراگون اژدها )

RPD = Red Pearl Dragon ( مروارید اژدهای قرمز )

TB = Tunder Bolt

SP = Super Pendian

RD = Rainbow Dragon ( دراگون رنگین کمان )

FD = Fiery Dragon ( دراگون آتشی )

BD = Blue Dragon ( دراگون آبی )

BCD = Blue Comet Dragon ( دراگون آبی ستاره ای )

DBD = Diamond Blue Dragon ( دراگون آبی الماسی )

BFD = Blue Face Dragon ( دراگون صورت آبی )

KB = King Baccara

EM = Eastern Maiden ( دوشیزه شرقی )

OGD = Oriental Green Dragon ( دراگون سبز شرق )

GFF = Golden Fire Face ( صورت آتشین طلایی )

 

KAMFA ( کامفا )

SRS = Super Red Shock

RM = Red Monkey ( میمون قرمز )

RS = Red Shock

JH = Jin Hua ( جین هوآ )

RK = Red Kamfa ( کامفای قرمز )

OK = Orange Kamfa ( کامفای نارنجی )

OP = Oriental Phoenix ( ققنوس شرقی )

RP = Red Phoenix ( ققنوس قرمز )

RBK = Rainbow King ( رنگین کمان پادشاه )

HBK = Hell Boy Kamfa = Eastern Maiden X KKP

Buffalo = KKP+ RD = Kamfa bred by 65rivi

 

PARROT ( طوطی )

BP = Blood Parrot ( طوطی قرمز )

KKP = King Kong Parrot ( طوطی کینگ کونگ )

Mammon = High Quality King Kong Parrot (Happy Breed Farm ( کیفیت عالی طوطی کینگ کونگ )

Darmo = High Quality King Kong Parrot (Rarefish) ( کیفیت عالی طوطی کینگ کونگ )

DD2 = Desert Dynasty II

CGY = Colorful God of the Year

GD = Golden Dragon ( دراگون طلایی )

JPG = Jing Ping Guo

JG = Jaded Griffin

KDC = Kimdingchu

 

Golden Monkey ALSO called KAMALAU ( میمون طلایی که کامالائو نامیده می شود )

Kamalau لغت کانتونیست که مشابه GM است در مالزی .

GM = Golden Monkey ( میمون طلایی )

KGM = King of Golden Monkey ( میمون طلایی پادشاه )

MGM = Marine Golden Monkey ( میمون طلایی دریایی )

MK = Metallic Kamalau

BKM = Blue King Monkey ( میمون آبی پادشاه )

DM = Diamond Monkey ( میمون الماسی )

KGM1 = King of Golden Monkey Generation 1 ( پادشاه طلایی میمون نسل 1 )

KGM2 = King of Golden Monkey Generation 2 ( پادشاه طلایی میمون نسل 2 )

KGMF = King of Golden Monkey Flowerness

SML = SonMalau = New Generation GM

 

تفاوت های فلاور کامفا ( Kamfa ) و زن زو (Zhen Zhu ) :

فلاور کامفای جین هوآ

فلاور زن زو ( ZZ )

تشخیص جنسیت فلاور هورن :

 

سن و طول : 2 ماهه ، 1 تا 30 میلیمتر .

مشخصه : در دوره ی نوجوانی باشند و رنگ بدن قابل توجه باشد .

روش : روشی وجود ندارد و تجربیات نشان می دهد ماهی های بزرگتر در دسته ، نر هستند .

 

سن و طول : 2 تا 5 ماه ، 30 تا 150 میلیمتر .

مشخصه : رنگ ها و الگوهای بدن مشخص ترند .

روش :

1- سیاه و سفید در باله ی پشتی نشانه ی ماده بودن است ولی با این حال این روش خارج از خطا نیست و ممکن است فلاور نر هم چنین مشخصاتی داشته باشد .

2- مشاهده ی اندام تناسلی (papillae ) : اندام تناسلی V شکل نشانه ی نر بودن فلاور و اندام تناسلی U شکل ( پستان شکل ) نشانه ی ماده بودن فلاور است . به آرامی فشردن منطقه ی شکمی ماهی ممکن است اندام تناسلی را نمایان کند .

3- فلاورهای نر بدن ، باله های پشتی ، مقعدی و وابسته به دم گسترده تری دارند . هم چنین مشاهده شده فلاور نر فک و لب ضخیم تر و رنگ بدن متمایزی دارد .

 

سن و طول : 5 ماه و بالاتر ، 150 تا 600 میلیمتر

مشخصه : فلاوهورن شروع به بلوغ کرده است و هد ( غوز ) روی سر برجسته ای دارد .

روش : ماده ها شروع به جمع آوری تخم در شکم می کنند . ( حتی بدون حضور نر )

برخی از ویژگی هایی که مشاهده می شود :

1- نقطه سیاه در پشت : فلاوها هیبرید هستند ، لذا این روش 100% عمل نمی کند و بیش تر برای سیچلایدهای خالص مورد استفاده قرار می گیرد .

90% از بچه ها با نقاط پشتی نر هستند .

60% از بچه ها با نقاط پشتی ماده هستند .

2- ساختار بدن : فلاورهای نر اغلب در ادامه خطوط عضلانی بدن دارای زاویه هستند در حالیکه ماده ها گردتر و صاف تر هستند .

3- روش ستون فقرات : با نگاه به 6 ستون فقرات اول فلاور متوجه می شوید که نرها دارای برآمدگی گرد و ضخیم هستند در حالیکه ماده ها دارای ستون فقرات لاغرتر و صاف تری هستند .

4- روش لگن و ستون فقرات : فلاور نر از باله لگنی خود برای فن به فن پرورش تخم ها استفاده می کند ، بنابراین وقتی شما باله لکن و ستون فقرات فلاور مورد نظر را لمس می کنید ، اگر نرم است و ستون فقرات به قدری سخت نیست که نتوانید آن را بگیرید فلاور شما ماده است .

5- روش خط سینه ( خط چانه ) : اگر شما به ماهیتان از کنار ، اطراف ، آبشش و قبل از باله لگنی نگاه کنید ، درست زیر باله ی کنار آبشش ، این سینه ی ماهی شماست که اگر قفسه سینه ماهی شما جسیم باشد ، به احتمال زیاد نر است و ماده ها اغلب قفسه ی سینه کوچکتر و صاف تری دارند .

6- روش مقعدی : با وارونه نگه داشتن ماهی خود و نگاه به مقعد ماهی ، متوجه می شوید که مقعد نرها V شکل و در ماده ها U شکل است .

با نگاه از کنار به لوله ی تناسلی نرها ، باید لوله های آنها باید به سمت عقب نوک دار باشد در حالی که در ماده ها لوله ها مستقیم است .

فلاور نر

فلاور نر

اندام های ماده ها :

فلاور ماده

فلاور ماده


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:ماهی فلاور, ] [ 20:47 ] [ ali shafiee ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وب سایت

باسلام و ارزوی موفقیت خدمت شما بازدید کننده گان عزیز:من علی شفیعی هستم هدفم از تشکیل این وبلاگ اشنایی شما عزیزان با ماهی های اکواریمی است. امید وارم که من و وبلاگم بتوانم راهنمای خوبی برای شما بوده باشم
آرشيو مطالب
مرداد 1394
ارديبهشت 1394 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 تير 1392 خرداد 1392 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 480
بازدید ماه : 638
بازدید کل : 22795
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1