آموزش نگهداری ماهیان زینتی

قالب وبلاگ


آموزش نگهداری ماهیان زینتی
حیوانات یکی از مهمترین امانت های الهی هستند , پس در نگهداری از آنها کوشا باشید 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان برترین وبلاگ اموزش نگهداری ماهی اکواریم و آدرس angelfish.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

امداد رسانی و كمكهای اولیه

در صورتی که ماهی یا ماهی های شما به حالت مردن روی آب افتاده اند ، خونسردی خود را حفظ کرده و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید :

1- کنترل اکسیژن آب و PH   ( حد معمول PH = 6.8 – 8.0 )

2- خارج کردن ماهی مرده از تانک

3- تعویض 50% آب تانک و ریختن محلول ضد عفونی و ضد کلر ( به ازای هر 5 لیتر یک قطره )

4- خارج کردن همه ی گیاهان و وسایل تزئینی از تانک

جدول تشخیص بیماری های ساده

( موارد لزوم کمکهای اولیه )

عملکرد

دلایل

علائم

ردیف

استفاده از پمپ هوا و بررسی سلامت آب

کمبود اکسیژن یا وجود انگل در آب

ماهی به پشت روی آب معلق شده

1

استفاده از پمپ هوا با فیلتر داخلی

کمبود اکسیزن آب

ماهی مورد نظر روی آب حباب هوا به همراه در اوردن صدا می سازد . ( به غیر از گورامی و فایتر )

2

پیدا کردن ماهی جنگنده ای که باعث ترس او شده

مشکل در سلامتی ماهی و یا ترس از یکی از ماهیان

دوری گزیدن از سایر ماهی ها و پنهان شدن بین وسایل تزئینی

3

تعویض یا سیفون آب تانک

کمبود املاح مورد نیاز در آب تانک

بدن ( به خصوص شکم ) ماهی ورم کرده و قرمز شده

4

بررسی سلامتی آب و استفاده از پمپ هوا

غذای زیادی خورده یا PH آب مشکل داره

نفخ کردن

5

پیدا کردن ماهی عامل ترس

مشکل در سلامتی و یا ترس از یکی از ماهیان

غذا نخوردن ماهی

6

استفاده از آنتی بیوتیک هایی نظیر ضد انگل ، ضد قارچ ، و ... بسته به نوع عفونت

عفونت میکروبی

ترک خوردن پولک ها و ورم کردن چشم ماهی

7

استفاده از پایین آورنده های PH آب

بالا بودن PH آب

از بین رفتن پولکهای بدن ماهی

8


دسته بندی کلی ماهیان

 به طور کلی ماهیان آکواریومی را بر اساس غذایی که می خورند به سه دسته ی گیاهخوار ، گوشتخوار و همه چیز خوار تقسیم می کنند .

انواع ماهیان گیاهخواران:

بیش تر ماهیان آرامی بوده و غذای غالب آنها معمولاً پولکی ، قرص های ویتامین ، لوفاک و کرم فشرده است ولی از کرم قرمز و سایر غذاهای این دسته هم تغذیه می کنند . در آب آکواریوم گیاهخواران نیاز بیش تری به سلولز و باکتریهای مفید مشهود است که از راه های زیر می توان مقدار آنها را افزایش داد :

1-    تغذیه هفتگی با غذاهایی چون ؛ اسفناج ، کاهو ، نخود فرنگی و کلم .

 روش استفاده : ابتدا مقدار کمی از این مواد را در یک ظرف پر از آب گرم ( ولرم ) ریخته و پس از گذشت یک دقیقه آن را به تانک انتقال دهید . با این کار لایه های سلولز گیاه به سرعت تجزیه شده و برای تغذیه گیاهخواران در آب پخش می شود . پس از گذشت 2تا 3 ساعت هم باقیمانده ی آنها را از تانک خارج کرده تا در آب رسوب نکند .

نکته : از این غذا می توان برای تغذیه ی بچه های گیاخواران هم استفاده کرد.

 2- استفاده از جلبک : معمولاً در تانک هایی که آب ساکن است ، به دلیل تابش نور خورشید جلبک ها کم کم رشد کرده و وسایل درون تانک را می پوشاند ؛ اما چون این کار ممکن است چهره ی تانک شما را زشت کند ، می توان از روش زیر برای تولید جلبک بهره برد .

 روش تولید جلبک : یک ظرف شیشه ای را پر از آب کرده و پس از قرار دادن یک سنگ بزرگ در آن ، ظرف را در مقابل نور خورشید قرار دهید . با این کار پس از گذشت 3 تا 4 روز به تدریج جلبک ها روی سنگ رشد کرده و پس از گذشت 2 هفته آماده ی استفاده می‌شود ؛ به این ترتیب که سنگ را پس از شستشو با آب ملایم در آب تانک اصلی قرار داده تا ماهی ها از جلبک های روی آن تغذیه کنند .

 نکته : در صورتی که آب ظرف شما سرد باشد ، جلبکی در آن رشد نخواهد کرد .

تذکر : هرگز آب ظرف را از حالت سکون در نیاورید تا جلبک ها به سرعت رشد یابند

گوشتخواران :

 ماهی هایی که اغلب از طریق شکار ماهیها و جانداران کوچکتر از خود تغذیه می کنند . البته می توان برای غذای غالب آنها از لوفاک یا سایر غذاهای منجمد استفاده کرده و در هفته دو تا سه بار آنها را با جانداران زنده تغذیه کرد . انواع غذاهای مورد استفاده برای تغذیه ی گوشتخواران به صورت زیر است :

1- غذا های زنده : دافنی ، کرم خونی ، کرم قرمز و ماهی های کوچک و ... .

 2- غذا های منجمد : علاوه بر غذاهایی همچون لوفاک می توان از دل و جگر گاو و گوسفند و سایر غذاهای زنده هم برای تغذیه ی آنها استفاده کرد .

 تذکر : هرگز برای تغذیه ی گوشتخواران از گوشت گاو و گوسفند استفاده نکنید ؛ چون معده ی آنها قادر به هضم چربی موجود در گوشت نیست و امکان مرگ آنها افزایش می یابد

  همه چیز خوار :

 از سایر گروه ها راحت تر نگهداری می شوند و برای تغذیه ی آنها می توان از همه جور غذاها ( خشک ، فریز شده و زنده ) استفاده کرد . البته توصیه می شود از غذاهای خشک برای غذای غالب آنها استفاده کرده و در هفته چند بار با سایر غذاها آنها را تغذیه کرد .

 
جدول زیر حاوی اطلاعات مفیدی در باره تولید مثل گونه هایی از ماهیان زینتی است امیدوارم که مورد استفاده شما دوستان عزیز قرار بگیره

 

ردیف

نام خانواده

نام ماهی

دوره جنین تخمها

دوره تکثیر

سن بلوغ

اول

ماهیهای زنده زا

گوپی ، پلاتی ، سوارتیل، مولی

48 ساعت

هر ماه یک نوبت

5 ماهگی

دوم

ماهیهای طلایی

بلک مور، فلس مرواریدی، ردکپ،

کله شیری

48 ساعت

هر 15 روز یک نوبت

یک سالگی

سوم

ماهی های بارب

تایگر بارب ، گرین بارب، رزی بارب،

شوبرتی بارب

24 ساعت

هر 15 روز یک نوبت

6 ماهگی

چهارم

ماهی های تترا

تترا سیاه، تترا پنگوئن، تترا نئون، تترا جواهر

24 ساعت

هر 10 روز یک نوبت

6 ماهگی

پنجم

ماهی های سیچلاید

آنجل، اسکار،

سیچلاید گوره خری، جولی فیش

48 ساعت

هر 10 روز یک نوبت

6 ماهگی

ششم

ماهیهای گوارامی

پرل گوارامی، فایتر، گورامی آبی،

گورامی بوسنده

24 ساعت

هر 10 روز یک نوبت

6 ماهگی

 

اهمیت نور در آکواریوم

نور پردازی آکواریوم

نور در آکواریوم نقش بسیار مهمی رو ایفا میکنه و خیلی حیاتیه برای هم ماهی ها و هم گیاهان آکواریوم و هم از نظر تزئین و دکوراسیون و جنبه زیبایی آکواریوم . به دو صورت میتونیم آکواریوم رو نور پردازی کنیم . یا با نور طبیعی و یا با نور مصنوعی . نور طبیعی هر چند برتری داره اما مشکلاتی رو هم باعث میشه که افراد کم تجربه رو دچار زحمت میکنه . مثل رویش بیش از حد گیاهان و رشد بیش از حد جلبک های رشته ای و تک سلولی و فیتو پلانگتون ها که باعث سبز شدن آب و کثیفی ماسه ها و شیشه آکواریوم و همچنین گرفتار شدن ماهی ها در بین اونها و گاه مرگ ماهی ها میشه و فقط آکواریومیست های با تجربه از نور طبیعی استفاده میکنن !
نور مصنوعی بهتره , به این شرط که از طیف نور مناسب استفاده کنید . معمولن آکواریومیست های مبتدی از لامپ های مهتابی ساده استفاده میکنن . ولی آکواریومیست های حرفه ای از دو نوع لامپ استفاده میکنن : هم نوع آفتابی و هم نوع مهتابی تا طیف نور مناسب رو ایجاد کرده باشن ! میدونیم که نور خورشید داری طیف نور کاملیه . اما نور مهتابی های معمولی فقط بخشی از اون طیف رو داره و به همین دلیل از لامپ مهتابی های آفتابی یا زرد در کنار لامپ های سفید استفاده میکنن تا هم خوشرنگ تر بشه و هم برای گیاهان مناسب تر باشه !
لامپ های مناسب برای آکواریوم باید از نظر درجه Kelvin تعیین شده باشن . برای نمونه طیف آبی نور لامپ های مهتابی دارای 6500K به بالا هست که فقط برای رشد گیاهان مناسبه و 2500K طیف قرمز داره ! وقتی به تنهایی با نور مهتابی آکواریوم رو روشن میکنیم نور به نظر سرد و بی روح میاد ! اما وقتی از لامپ با طیف قرمز 6500k در کنارش استفاده میکنیم نور بسیار زیبا و طبیعی جلوه میکنه و هم برای رشد گیاهان مناسبه و هم آکواریوم رو بسیار زیبا نشون میده . در کل برای رشد گیاهان نیاز به 6000K تا 9000K طیف نور آبی دارین . پس موقع خرید لامپ حتمن به مشخصات درج شده روی جعبه لامپ دقت کنید و اگر آکواریومی دارین که در اون گیاه طبیعی قرار بدین سعی کنین لامپی با درجه 8000K بخرید .
استفاده از لامپ های رنگی نه تنها زیبا نیست که آکواریوم و ماهی ها رو بد نما جلوه میده و همینطور استفاده از لامپ های معمولی سوای رنگ بدی که دارن و زرد هستن , خطراتی رو باعث میشن . لامپ های سقفی معمولی چون گرمای زیادی دارن باعث شسکتن شیشه روی آکواریوم میشن و ماهی ها رو هم بدنما تر میکنن . این روزها از لامپ های کم مصرف هم استفاده میکنن که باز هم از نوع مهتابی و آفتابی اون در کنار هم میتونید استفاده کنید . هم نور دهی خوبی دارن و هم بسیار کم مصرف و با صرفه هستن و گرما هم تولید نمیکنن . لامپ های رنگی مثل لامپ قرمز فقط برای بعضی ماهی ها مناسبه مثل ماهی دیسکوس که نور قرمز بهش آرامش میده .

منبع نور آکواریوم رو باید در بالا و در قسمت وسط قرار داد بطوریکه سرتاسر طول آکواریوم رو پوشش بده و اونقدر قدرت داشه باشه که تا عمق یا کف آکواریوم قادر به نفوذ باشه . در نور , ماهی ها غذای خودشونو پیدا میکنن و جفت یابی میکنن و رنگ بدنشون نمایان میشه و حرکات نمایشی زیبایی انجام میدن . گیاهان رشد بهتری پیدا میکنن و شاداب تر میشن و آکواریوم رو خوش نماتر میکنن و زیبایی خاصی به محیط میدن . پس سعی کنید از نور مناسب استفاده کنید . در ضمن برای آکواریوم های کوچک از نور ضعیفتری استفاده کنید چون هر چقدر منبع نور قوی تر باشه , رشد جلبک ها بیشتر میشه و جلبک های سبز شیشه رو میپوشونن و باعث تار شدن شیشه میشن و مجبور میشید زحمت تمیز کردنش رو متحمل بشید . جلبک های قهوه ای توسط بعضی ماهیها خورده میشن اما جلبک های سبز به علت چسبندگی زیاد , باقی می مونن روی شیشه و خورده نمیشن . در ضمن لایه ای از جلبک ها هم روی ماسه ها و لوازم تزئینی آکواریوم میشینه و اونها رو بد نما میکنه !!! وقتی نور زیاد باشه گاهی جلبکهای تک سلولی و پلانگتونها هم در آب زیاد میشن و آب رو تار و سبز میکنن . برای جلوگیری از سبز شدن آب میتونید مقدار خیلی کمی کات کبود در آب بریزید یا یک قطعه فلز مس در آب بندازید و یا از آنتی بیوتیک های ضعیف استفاده کنید یا فیل تر هایی با زغال اکتیو استفاده نمایید. 

تغذیه ماهی

بعضی از انواع ماهی ها هستن که به غذاهای گیاهی برای سرحال بودن نیاز دارن ! به این ماهی ها باید بطور متناوب غذاهای گیاهی در کنار غذاهای دیگه داد . بهترین مکمل های غذایی گیاهی که بیشتر ماهی ها دوست دارن اسفناج و کاهو هست . ماهی های زنده زا مثل مولی ها و دم شمشیری و یا سیلور دالر و گربه ماهی ها باید هر از گاهی با غذاهای گیاهی تغذیه بشن . بهتره از برگهای مغز اسفناج استفاده بشه و اونها رو نیم پز کرد و بعد به ماهی ها داد . همینطور کاهو رو هم میتونید نیم پز کنید و به ماهی ها بدین و یا برگهای لطیف کاهو رو خشک کنید و به صورت پودر شده به ماهی ها بدین . بعضی انواع ماهی ها مثل سیلور شارک از نخود فرنگی پخته و پوست کنده لذت میبرن و هفته ای یکبار خوبه بهش داده بشه !  اما نوع آماده غذاهای گیاهی هم در بازار وجود داره که بصورت قرص هست و خیلی برای ماهی ها مناسبه . میتونین روزانه 2 تا 3 قرص رو استفاده کنید برای شادابی ماهی ها .  این قرص ها حاوی جلبک و ویتامینهای مورد نیاز ماهی های گیاهخوار هستن .

 

در کل برنامه غذایی ای که باید برای ماهی ها بکار برد خوبه متنوع باشه ! یعنی در طول هفته باید از چندین نوع غذا استفاده کنید تا ماهی ها همیشه سلامت و شاداب باشن . بهتره در هفته فقط 2 تا 3 وعده از غذای خشک استفاده کنید و باقی وعده ها رو از غذای منجمد یا زنده . یکروز در هفته حتمن باید به ماهی ها گرسنگی بدین . این برای تمام ماهی ها یک امر واجبه . گرسنگی یکروزه برای ماهی ها مانع از بیمار شدن و چاقی و جمع شدن چربی در کبد شون میشه . البته به استثناء بچه ماهی ها !!!! یعنی 6 روز هفته رو به ماهی ها غذا بدین به این صورت که یکروز غذای خشک , فردا غذای منجمد پس فردا غذای خشک یا زنده و دوباره منجمد و آخر هفته هم گرسنگی ! در موقع غذا دادن به ماهی ها باید توجه کنید که به اندازه و کم به ماهی ها غذا بدین . آکواریومیست های حرفه ای روزانه یکبار به ماهی ها غذا میدن و اونقدری میدن که غذا در عرض 3 – 4 دقیقه خورده بشه و چیزی باقی نمونه . بهتره ماهی ها قبل از سیر شدن بطور کامل غذاشون تموم بشه تا همیشه شاداب بمونن . اگر از غذا دادن به ماهی ها لذت میبرین بهتره در روز 2 وعده بهشون غذا بدین اما در وعده های کم . دقت کنید که زیاد غذا دادن باعث خورده نشدن غذا و جمع شدن در کف آکواریوم میشه و باعث ایجاد گاز متان و آمونیاک میشه و آب رو فاسد میکنه . پس توجه کنید غذا دادن ماهی ها رو به دست افراد نا آگاه نسپارید و از غذا دادن زیاد خودداری کنید . اگر میبینین ماهی ها نوع خاصی ار غذا رو نمیخورن , غذا رو عوض کنین .

 

(ماهی باهوش، ماهی کم هوش، ماهی کودن)!

 قبول دارید ماهی ها هم دارای ضرایب متفاوتی از IQU هستند؟

وقتی که شروع به نگهداری ماهی کردم هیچ گاه فکر نمی کردم که این موجودات هم ممکن است دارای درک قابل توجهی باشند. خیلی از حیوانات – به استثنای بعضی گونه ها - تمام فعالیت هایشان تنها از روی غریزه است و مغز آنها آنقدر پیشرفته نیست که کاری را از روی فکر، اندیشه و با طرح نقشه قبلی انجام دهند. حتی تصور اینکه یک ماهی قدرت تشخیص چهره افراد را داشته باشد و یا اینکه مثلاً سعی کند برخی از کارهایش را از صاحبش مخفی کند برای من بسیار جالب بود.

در بین ماهی ها – حتی بین ماهی های یک گونه – ممکن است برخی دارای هوش بالایی بوده و برخی چندان بهره ای از هوش نبرده باشند.

مدتی قبل تعدادی ماهی از جمله چهارparrot Fish  ( طوطی ماهیِ )، دو پنکوسی،تعدادی گلدفیش، دو گوآرامی و  چند  بچه ماهی اسکار داشتم.  یکی از مسائلی که در ابتدا هنگام غذا دادن به ماهی ها متوجه شده بودم و حتماً همه شما نیز چنین حالتی را تجربه کردید این بود که پس از مدت کوتاهی آنها مرا به عنوان صاحب خود به طور دقیق می شناختند و حتی در مقاطعی که غذای آنها را روزانه بطور منظم و دقیق می دادم در همان ساعت بخصوص شاهد تغییر واضحی در حالات و حرکات آنها بودم ( حتی اگر بدون غذا در مقابل آکواریم می نشستم )

اما نكته جالب تر اینكه آنها علاوه بر خود من نوع غذایی را كه قصد دادن آن را داشتم نیز تشخیص می دادند. مثلاً یك جفت ماهی اسكار بزرگ داشتم كه از وقتی كوچكتر بودند فقط به خوردن ماهی جوبی عادت كرده بودند و زیاد تمایلی به خوردن دل گاو از خود نشان نمی دادند. بزرگتر هم كه شدند ماهی كیلكا برایشان می انداختم. طوری كه هر كدام هر روز یك وعده یا گاهی دو وعده، یك ماهی كیلكای كامل را می خوردند. در عوض طوطی ماهی ها و بچه اسكارها علاقه شدیدی به دل گاو داشتند و گوآرامی ها و گلدفیش ها هم بیشتر به غذاهای روی آبی و یا نوزاد میگو تمایل داشتند.

و اما نكته ای كه برایم جالب بود این است كه هر گاه با ظرف محتوی ماهی كیلكا جلوی آكواریم می نشستم، فقط همان دو ماهی اسكار بودند كه با حركات جالب خود در جلوی شیشه و نگاه مستقیم به من و ظرف ماهی بیصبرانه انتظار غذا را می كشیدند. بلافاصله وقتی كه با تكه ای دل گاو جلوی آكواریم می نشستم در فاصله ای كه مشغول ریز كردن آن بودم، طوطی ماهی ها  و بچه اسكارها كه تا قبل از این به حركات معمولی و همیشگی خود مشغول بودند، خود را بیصبرانه به اصطلاح به در و دیوار می كوبیدند و یكدیگر را كنار می زدند تا شاید اولین قطعه گوشت نصیبشان شود. در تمام این مدت گوآرامی ها و گلدفیش ها وضعیت طبیعی خود را داشتند. آنها هم ظرف صورتی رنگ محتوی غذای خود را خوب می شناختند بطوری كه وقتی همراه آن ظرف به آكواریم نزدیك می شدم هنوز كاملاً جلوی آكواریم مستقر نشده، با تجمع ملتمسانه آنها روبرو می شدم كه چشم به ظرف غذا دوخته بودند. تا اینجا شاید نیاز خاصی به هوش سرشار احساس نشده باشد و بتوان گفت كه با اندك دركی كه هر حیوانی دارد قادر به شناسایی اینگونه موارد است كه ارتباط مستقیم با نیازهای طبیعی آنها دارد. درواقع همان كمی هوش برای شناسایی یك چنین موقعیت هایی كافی بنظر می رسد.

و اما ماهی با هوش؛ برخی ماهی ها واقعاً هوش سرشاری دارند و از این لحاظ یك سرو گردن از بقیه گونه ها و حتی از همنوعان خود بالاترند. به عنوان نمونه می توانم یكی از بچه اسكارهایم را نام ببرم كه با حركتش بی نهایت من را شگفت زده كرد. یك روز كه حال و حوصله ام برقرار بود و با علاقه و توجه به ماهی ها غذا می دادم با كمال تعجب متوجه شدم وقتی دل گاو را درون آكواریم می ریزم در بین همه پَروت ها و بچه اسكارها كه به طور طبیعی وعده ای را كه نصیبشان می شد می خوردند، یكی از بچه اسكارها با حركاتی سریع و زبلانه تكه های بزرگ گوشت را از جلوی دهان بقیه هم كه شده شكار كرده و بسرعت فرار می كند و به پشت یكی از سنگها كه به گوشه آكواریم تكیه داده شده بود پناه می برد. پیش خودم از زبلی این بچه اسكار خوشم آمد. ولی وقتی كمی بیشتر دقت كردم دیدم كه خیلی زودتر از حالت طبیعی دوباره به دنبال غذا آمده و هنوز بقیه فرصت كامل بلعیدن لقمه اول را پیدا نكرده اند، این بچه اسكار به همین ترتیب، سه چهار تكه غذای بزرگ شكار می كند. هر چه فكر كردم نتوانستم قبول كنم كه به این سرعت میتوانداین غذاها را بخورد این بود كه  به  گوشه آكواریم رفتم و با كمال تعجب دیدم كه این غذاها را پشت آن سنگ برده و در گوشه ای رها می كند و بسرعت برمی گردد. آنقدر این كار را تكرار می كند تا تكه گوشت های شناور در آب تمام می شود و دراین هنگام كه ماهی ها  از یافتن یك لقمه چرب و نرم دیگر ناامید می شوند و به دنبال خرده غذاهای ریز ته آب می روند، بچه اسكار زبل به پشت آن سنگ رفته با تكه های چرب و نرم گوشت حسابی برای خود جشن می گیرد و به سختی هم از آن ناحیه دفاع می كند. كار دفاع هم زیاد سخت نیست، چون زورش به علت تغذیه خوبی كه داشت به سایر بچه اسكارها می چربید و از ناحیه ماهی های  بزرگتر هم نگرانی نداشت، چون به علت بزرگی، اصلاً نمی توانستند به قلمرو تنگ و باریك او حتی نزدیك شوند. ( وقتی که این موضوع را با همسرم و سایر افراد خانواده در میان گذاشتم تا مدتی از غذا دادن به ماهی ها محروم بودم، چون آنها که تا آنروز چندان تمایلی به اینکار نشان نمی دادند، تا مدتی موقع غذا دادن به ماهی ها که می شد، همگی جلوی آکواریم صف می کشیدند تا شاهد این صحنه ها باشند !)

و اما چه بگویم از ماهی های کودن!!!. به عنوان مقدمه بگویم که من در ابتدا دو بچه پَروت سرخ رنگ داشتم که به مرور بزرگ شدند و مشخص شد که هر دو ماده هستند، ولی چون خوشرنگ هستند و بسیار به آنها علاقه مند شدم به فکر تعویض هیچ کدام نیافتادم و دو بچه پَروت زرد هم خریدم که اتفاقاً این دفعه هر دو نر از آب در آمدند. خلاصه اولین ماجرا نحوه غذا خوردن این دو بچه پَروت بود. یکی با هوش معمولی و دیگری آخر خپلی. هر دو را یک اندازه انتخاب کرده بودم ولی الان اندکی اختلاف سایز دارند و مربوط می شود به نحوه غذا خوردن آنها. اولی مثل همه ماهی ها غذا می خورد، ولی دومی که من فکر می کنم بجای هوش صفت طمع در عقل او تزریق شده، وقتی که غذا به آکواریم ریخته می شود، بسرعت و شاید به اصطلاح خودش با زرنگی تمام، به سمت بزرگترین تکه گوشت حمله ور شده و آنرا  به دهان می گیرد. ولی لقمه بزرگتر از دهان گرفتن عاقبتش بهتر از این نمی شود. بله ، این پَروت مثلاً زرنگ ما، وقتی از خوردن تکه گوشت بزرگ مأیوس می شود که دیگر لقمه ای اندازه دهانش باقی نمانده است و تنها چیزی که برایش می ماند ناکامی است و گرسنگی. (حالا بماند که چقدر تلاش می کنم که این پَروت کودن را به طور اختصاصی سیر کنم) و اما بشنوید از دست گل جدید این ماهی خپل که  مدتی است او را بی خانمان هم کرده. این جریان مربوط به همین اواخر است. در واقع مدتی پیش ماهی های اسکار را به علت رشد زیاد و نیاز به فضای بیشتر فروخته ام و از زمان فروختن آنها، یکی از  پَروت های ماده که ظاهراً دیگر عامل مهاجمی در آکواریم احساس نمی کند، به تخم افتاده و تقریباً هر سه هفته یکبار  تخم می کند و جالب اینکه در موعد هر تخم ریزی، دو بچه پَروت زرد بر سر جفت شدن با او رقابت می کنند و جالب اینکه در سه یا چهار مرتبه ای که این اتفاق افتاده فقط یک بار آنهم همان اول پَروت خپل ما برنده شده بود. ( که خود جای تعجب دارد) به هر حال این جریانات می گذشت تا ماه پیش که دکوراسیون آکواریم را تغییر دادم و بعد از تمیز کردن آن یک کوزه بزرگ در یک گوشه آکواریم قرار دادم، چون می دانستم که پَروت ها به کوزه علاقه شدیدی دارند. خلاصه یک طرف دیگر آکواریم هم دستگاه تصفیه دست سازی را که حدود 45 سانت طول دارد بطور مایل قرار دادم و یک سنگ به دیواره آن تکیه داده ام که فضایی شبیه غار بوجود آورده است. ( البته این قسمت از اول به همین شکل بود) برایم جالب بود که بدانم کدام یک از پَروت های ماده کوزه را برای خود تصرف خواهد کرد. بالاخره بعد از اینکه مدتی اوضاع داخل آکواریم را بررسی کردند آن یکی که تخم ریزی نمی کند جرأت کرد وارد کوزه شود و آن را صاحب شد. ( به همین راحتی !) خلاصه مگر کوزه را ول می کرد. ماهی تخم گذار هم تازه فهمید چه فرصتی را از دست داده. (بخصوص اینکه داخل کوزه امن ترین جا برای تخم ریزی بود و خودم هم بیشتر دوست داشتم ماهی تخمگذار آن را تصرف کند، چون به هر حال همانطور که می دانید تخم پَروت ها بعلت عدم توانایی 99% از  نرهایشان، باز نمی شود و با توجه به این مسئله که بعد از چند روز تخم ها به علت تجمع باکتریها سفید می شوند و باعث آلودگی آب می گردند، خارج کردن آنها هم به این شکل راحت تر بود) خلاصه ماهی تخمگذار هم شاید به همین تصور که محیطی امن برای تخمگذاری بدست آورد، بر سر فتح کوزه روی به جنگ آورد. ولی بعد از چند روز کشمکش ناامید شد و به همان فضای غار مانند زیر لوله تصفیه قناعت کرد. اوضاع آرام شد و پَروت تخمگذار هم برای اوقاتی که احساس می کرد نیاز به تنهایی دارد به پناهگاه خودش می رفت. و اما بشنوید از وضعیت بچه پَروت های نر. پَروت بزرگتر که طبق معمول همیشه با ماهی تخمگذار بود گهگاه به پناهگاه او می رفت ولی ماهی ماده دیگر حتی فرصت نزدیک شدن به دهانه کوزه را هم به او نمی داد. این در حالی بود که پروت نر خپل، که شانس به او روی آورده بود، بدون دردسر می توانست داخل کوزه رفت و آمد نماید. ولی مگر کودنی می گذارد کسی با شانس هم به جایی برسد. بله، این اوضاع به همین منوال بود تا این دفعه آخر که ماهی تخم گذار، تخم ریزی کرد. ( البته احتمالاً به دلیل جریانات آب زیر تصفیه ترجیح داده بود تخمهایش را در قسمت دیگری از آکواریم بگذارد ). و اما نکته جالب توجه این بود که این بار ماهی کودن ما بالاخره موفق شده بود که در رقابت پیروز شود و او بود که به عنوان جفت ماهی تخمگذار از تخمها مراقبت می کرد! حتماً حدس زدید چطور؟

بله، ظاهراً ماهی نر زرنگ از این فرصت استفاده کرده و با کوتاه آمدن و تعویض جفت بالاخره به رؤیای خودش که رسیدن به کوزه بود دست یافت. جالب تر از همه اینجاست که حالا بعد از تمام شدن قضیه تخم ها طوطی ماهی خپل ما نه اجازه ورود به کوزه را دارد و نه طوطی ماهی تخم گذار او را به پناه گاه خود راه می دهد. خلاصه حسابی از اینجا رانده و از آنجا مانده شده است و ویران و سرگردان و بی خانمان در آکواریم پرسه می زند. 


 

 


نظرات شما عزیزان:

.
ساعت13:31---17 شهريور 1394
سلام رفيق به منم سر بزن منتظر نظرات قشنگت هستم
http://downloadha.binblog.ir/
وبلاگ قشنگي داري .
برات يه پيشنهاد دارم.
اول اين که به وبلاگ منم سر بزني. دوم اين که وبلاگتو توي بين بلاگ درست کني.

واقعا خيلي عاليه. ميتوني همزمان توي پنل مديريت وبلاگت ايميل اختصاصي هم واسه وبلاگت داشته باشي ,باورت ميشه؟
اين سيستم يه خوبي ديگه هم داره اونم اينه که وبلاگت توي صفحه اول گوگل مياد.
من که از انتقال وبلاگم راضي بودم. پيشنهاد ميکنم تو هم انتقال بدي.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ شنبه 13 آبان 1398برچسب:دانستنی های اکواریم, ] [ 12:44 ] [ ali shafiee ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وب سایت

باسلام و ارزوی موفقیت خدمت شما بازدید کننده گان عزیز:من علی شفیعی هستم هدفم از تشکیل این وبلاگ اشنایی شما عزیزان با ماهی های اکواریمی است. امید وارم که من و وبلاگم بتوانم راهنمای خوبی برای شما بوده باشم
آرشيو مطالب
مرداد 1394
ارديبهشت 1394 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 تير 1392 خرداد 1392 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 191
بازدید کل : 22151
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1