آموزش نگهداری ماهیان زینتی

قالب وبلاگ


آموزش نگهداری ماهیان زینتی
حیوانات یکی از مهمترین امانت های الهی هستند , پس در نگهداری از آنها کوشا باشید 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان برترین وبلاگ اموزش نگهداری ماهی اکواریم و آدرس angelfish.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

برای ساخت آکواریوم مراحلی را باید طی کنید که در پایین آمده است ، اما قبل از انتخاب اندازه ی تانک می توانید به قسمت توصیه ها رفته و پس از مطالعه ی آنها ؛ اندازه و کاربرد تانک خود را تعیین کنید .

وسایل مورد نیاز برای ساخت آکواریوم :

1- پنج قطعه شیشه  2- چسب آکواریوم  3- چسب نواری

نوع شیشه ها باید  با اندازه و حجم آکواریوم و به صورت زیر  تعیین شود  :

حجم کمتر از 60 لیتر = شیشه ی 4 میلیمتری  ؛  حجم بین 60 تا 80 لیتر = شیشه ی 6 میلیمتری و حجم بیش تر از 80 لیتر = شیشه ی 10 میلیمتری  .

 نکته : برای بدست آوردن حجم بر حسب لیتر باید طول ، عرض و ارتفاع آن را در هم ضرب کرده و بر 1000 تقسیم کرد .

آکواریوم شامل دو شیشه ی طولی است که هم اندازه با طول و ارتفاع تانک شما می باشد .

مثلاً در آکواریوم 100 در 30 در 40 سانتی متر ؛ شیشه های طولی = 100 در 40  .

شیشه های عرضی هم مساوی با عرض و ارتفاع ان می باشد .

مثلاً در مثال بالا ؛ شیشه های عرضی = 40 در 30 .

و  شیشه ی کف که اندازه گیری آن از بقیه سخت تر است ، چون اگر به طور مثال شما از شیشه های 4 میلیمتری استفاده می کنید باید طول و عرض آنرا 8 میلیمتر ( 2 شیشه ی  4 میلی متری  = 8 میلی متر )  بیش تر اندازه بگیرید .

روش ساخت :

ابتدا شیشه ی کف را  روی زمین قرار داده  و روی سطح یک طرف آن به اندازه ی عرض شیشه ( 4 ، 6 ، یا 8 میلیمتر ) چسب آکواریوم بریزید . سپس همانطور که به طور عمودی ثابت است آنرا با چسب نواری به شیشه ی کف متصل کنید تا بایستد . ( همانند شکل زیر ؛ خط های قرمز نشانه ی قرار داشتن شیشه  ، خط آبی چسب آکواریوم و مربع ها چسب نواری هستند . )

پس از خشک شدن چسب های درونی ، چسب را روی محل اتصال دو شیشه به صورت ضخیم ریخته و با آغشته کردن انگشتان به ریکا ، آن را روی چسب بکشید تا صاف شود .( خط های آبی در شکل بالا ) پس از 48 ساعت که چسب کاملاً خشک شد ، آنرا امتحان کرده تا از جایی آب ندهد . اگر آب داد محل را با چسب درزگیری کرده ، در غیر این صورت قابل استفاده است .

پل های آکواریوم : چون در آکواریوم های بزرگ چسب آکواریوم به تنهایی قادر به نگهداشتن شیشه ها نمی باشد ، توصیه می شود برای ساخت آکواریوم های با بیش از حجم 80 لیتر با استفاده از شیشه های اضافی بر استحکام شیشه ها افزوده و مانع از فرو پاشی آن شوید .

انواع پل و روش ساخت آنها به صورت زیر است :

1- پل کف : اگر عرض شیشه های اطراف 4 میلیمتر است . شیشه ی کف باید 6 یا 10 میلیمتر باشد ؛ یا روی شیشه ی 4 میلیمتری یک شیشه ی 2 یا 4 میلیمتری دیگر قرار داد تا اتصال شیشه های اطراف با کف محکم تر صورت گیرد .

2- پل طرفین : اگر تانک شما بیش از 200 یا 300 لیتر حجم دارد  ؛ برای پل باید یک شیشه ی دیگر روی شیشه های کناری چسباند تا فشار آب به شیشه های کناری منجر به شکستن آنها نشود . 

3- پل رویین : برای پل بالای تانک هم می توان با شیشه هایی با عرض 20 سانتی متر ، شیشه های طرفین تانک را به هم متصل کرد تا از هم جدا نشود . اگر طول تانک هم از 120 سانتی متر بزرگتر است توصیه می شود از سه پل ( یکی وسط و دو تا طرفین ) استفاده شود .

 

پس از انجام کامل مراحل بالا تانک شما برای بهره برداری آماده است و پس از شست و شوی آن با محلول ضد عفونی یا نمک می توان آنرا در روی میز مورد نظر گذاشته و آب ، وسایل و ماهی ها را در آن قرار دهید .

برای انتخاب نوع وسایل هم به قسمت وسایل آکواریوم رفته که علاوه بر معرفی وسایل ، طرز استفاده از آنها هم شرح داده شده است .

  

نکته : دقت داشته باشید چسب های آکواریوم کاملاً خشک شده و بوی آن از بین برود تا مشکلی برای ماهیتان پیش نیاید .

تذکر : هرگز آکواریوم پر از آب را جابجا نکنید ، چون آب به شیشه های طرفین فشار آورده و آنها را می شکند .  

طریقه راه اندازی آکواریوم ساخته شده

پس از ساخت آکواریوم خود ، باید شرایطی را برای زندگی آبزیان فراهم کرده تا هیچ خطری آنها را تهدید نکند .

مراحل راه اندازی آکواریوم

مرحله ی اول : ابتدا باید تانک را با استفاده از آب ، نمک و فرچه یا مسواک کاملاً شستشو دهید و سپس آبی را که از 24 ساعت پیش کنار گذاشته اید درون تانک بریزید .

نکته : به جای کنار گذاشتن آب برای از بین رفتن کلر می توان از محلول ضد کلر ( به ازای هر 4 لیتر یک قطره ) استفاده کرد ولی روش طبیعی ارزانتر و بهتر است .

نحوه ی شستن آکواریوم : ابتدا دیواره های داخلی را با آب مرطوب کرده و



سپس نمک را به آنها پاشیده و با استفاده از فرچه یا مسواک لکه های روی آن را پاک کنید . بهتر است این کار را تا دو بار تکرار کرده ، سپس تانک را به دقت بشویید تا اثری از نمک در آن باقی نماند .

مرحله دوم : وسایل را پس از شستشو کامل با آب و نمک به تانک منتقل کنید .

دقت داشته باشید در صورتی که وسایل بیش تری را در تانک قرار می دهید ، می توانید ابتدا آنها را در تانک خالی چیده و سپس آب را با فشار کم به تانک وارد کنید .  

مرحله ی سوم : فراهم آوردن شرایط ویژه ی آب که قبل از قرار دادن ماهی ها باید مواردی چون دمای مورد نیاز ، PH ، سیکل ازت و ... در آب رعایت شوند که نحوه ی ایجاد آنها در بخش شرایط آب تانک به طور کامل بیان شده است .

پس از فراهم آوردن شرایط بالا می توانید ماهی های خود را به روش زیر و بدون هیچ واهمه ای به تانک منتقل کرده و از تماشای آنها لذت ببرید .

نحوه ی انتقال ماهی خریداری شده به تانک :

بعد از خرید ماهی سالم ابتدا باید آن را با پلاستیک خریداری شده به مدت 15 دقیقه روی آب بدون کلر ( یک ظرف به جز تانک اصلی ) قرار داده و به ازای هر لیتر دو قطره محلول ضد عفونی در آب بریزید ؛ سپس آنها را به همان آب منتقل کرده و پس از 15 دقیقه می توان ماهی ها را به تانک اصلی منتقل کرد .

نکته : در زمانی که ماهی ها در محلول ضدعفونی قرار دارند ، حتماً باید یک سنگ هوا در آب قرار داشته باشد تا با کمبود اکسیژن مواجه نشوند .

تذکر : هرگز آبی را که به همراه ماهی خریداری شده است به تانک اصلی منتقل نکنید تا عامل بیماری احتمالی به تانک منتقل نشود .

توجه : دلیل قرار دادن ماهی با پلاستیک روی آب ، هم دما شدن آبی که ماهی درون آن است با آب جدید میباشد که یک امر ضروری است .

پس از مدتی از نگهداری ماهی ها به تدریج به دلیل تبخیر آب و باقی ماندن املاح ، سختی آب افزایش می یابد که در این حالت ماهی ها نامنظم شنا کرده و مرتب به روی آب می آیند . ( البته روی آب آمدن ماهی ها به دلیل کمبود اکسیژن هم رخ می دهد . )  ضمن اینکه پس از این مدت به تدریج آب کدر می شود که بیش تر ماهیداران در این زمان آب تانک را تعویض می کنند ؛ در صورتی که می توان با سیفون کردن آب ، از تکرار تعویض آب جلوگیری کرد .

نحوه ی سیفون کردن آب تانک : برای سیفون کردن آب ابتدا بایست مقدار آب مورد نیاز را 18 تا 24 ساعت قبل در ظرفی جداگانه قرار داده تا کلر آن از بین رود ، سپس به همان مقدار ( معمولاً یک سوم آب تانک ) از آب تانک را بیرون ریخته و آب جدید را جایگزین کنید .

نکته : برای تسریع در کلرزدایی آب می توان در یک سوم آب تانک از آب گرم استفاده کرد .

در بعضی موارد که آب تانک بیش از حد کدر شده و دیگر با سیفون کردن آب ؛ تاثیری روی آن مشاهده نمی شود ، لازم است که آب تانک تعویض شود .

نحوه ی تعویض آب تانک : در مورد تعویض آب تانک باید مراحل ذکر شده در مورد راه اندازی آکواریوم را به ترتیب انجام داده و پس از رعایت شرایط ذکر شده در مورد آب ؛ ماهی ها را به تانک انتقال دهید .

کته : بهتر است قبل از انتقال ماهی ها به تانک ، فیلتر یا پمپ هوا به مدت 30 دقیقه با تمام فشار در آب کار کند تا کمبود اکسیژن در آب جبران شود .  

تذکر : پس از هر بار تعویض یا سیفون کردن آب استفاده از محلول ضد عفونی ( به ازای هر 10 لیتر یک قطره ) یا محلول ضد قارچ ( به ازای هر 15 لیتر یک قطره ) ضروری است ؛ ضمن اینکه توصیه می شود در این زمان به ازای هر 20 لیتر یک قاشق چایخوری نمک به آب اضافه شود  .

 

طریقه پر کردن و چیدن آکواریوم :
اوّلین چیز که در آکواریوم در کف قرار می گیرد لوله های هوا و فیلتر های کف می باشد.
فیلترهای زیر شنی را در سرتاسر کف قرار می دهیم و آن ها را با بست به هم محکم می بندیم تا یک پارچه شوند. سعی کنید تمام کف آکواریومتون رو فیلتر کف شنی قرار بدید و دو لوله ی گردش آب و هوا را یکی در سمت راست و دیگری را در سمت چپ قرار بدید .



خوبه شلنگ هوای این لوله ها رو هم با بست به لوله خروجی هوا وصل کنیم تا ول نباشه در آکواریوم و بد منظره به چشم نیاد .طرز قرار دادن شلنگ های هوا در آکواریوم مهمه چون معمولا بعد از مدتی شلنگ ها از زیر ماسه در میاد و منظره بدی ایجاد میکنه . بهترین کار اینه که با استفاده از بست های پلاستیکی ، شلنگ ها رو به فیلتر های کفی ببندیم اما مراقب باشید زیاد سفت نکنین تا مانع از هوا رسانی بشه .



حال وقت مشخص کردن محل سنگ های هوا است. تعداد سنگ هوا را به نسبت خروجی پمپ انتخاب کنید، فرض می کنیم پمپ شما 2 خروجی دارد و ما برای آن 5 محل خروج هوا در نظر می گیریم. 2 تا برای لوله های دو طرف فیلتر کفی و 3 تا برای سنگهای هوا .
سنگ هوا رو باید یکروز قبل از قرار دادن در داخل آکواریوم در داخل آب بخیسونید تا منافذش باز بشه بعد از قرار دادن 3 سنگ هوا، شلنگ های آنها را به صورت منظم در کف آکواریوم به کمک بست ها می بندیم تا بعداً تکان نخورند و شلنگ ها را به یکی از گوشه های آکواریوم هدایت می کنیم و از آنجا به بیرون می کشیم.

حالا نوبت ریختن ماسه هاست .




در این مرحله شن ها را که قبلاً به صورت اساسی با مواد شوینده شسته اید، یا در آب نمک جوشانده اید و با وسواس بسیار آب کشیده اید، به آرامی و با حوصله روی فیلتر های کفی و سنگ هوا میریزیم و بعد با دست صاف و یکنواخت میکنیم .



میتونیم بهش حالت هم بدیم و شیب دار درستش کنیم یا با پستی و بلندی اما معمولن بعد از مدتی خودش صاف میشه چون ماهی ها ماسه ها رو جابجا میکنن . اگر شیب ماسه های دیواره عقب آکواریوم بیشتر باشه و ضخامتش بیشتر , آکواریوم کمی عمیق تر جلوه میکنه . در ضمن دقت کنید ضخامت ماسه ها از 5 سانتیمتر کمتر نباشه و از 8 سانتیمتر هم بیشتر نشه .

- حالا نوبت قرار دادن قطعات سنگ و صدف و چوب و یا قطعات مصنوعی برای دکوراسیون هست . سعی کنید زیاد آکواریوم رو شلوغ نکنید تا هم زیباییش رو از دست نده و هم فضای آزاد برای شنا کردن ماهی رو بگیره .


 






توصیۀ بنده این است که تا جای ممکن از مواد طبیعی استفاده کنید و به عنوان مثال :
کوزه های سفالی ، شیشه ، سنگ های رودخانه ای ، چوب ، حصیر ، مرجان و صدف
از مواد طبیعی هستند که می توان از آن ها در زیبایی آکواریوم بهره جست .
نکات مهمّی در استفاده از بعضی از این مواد وجود دارد؛

به عنوان مثال چوبی که استفاده می کنید را باید از دریا یا رودخانه پیدا کرده باشید چون چوب تازه در آب موادّی رها می کند که برای آبزیان مضر و خطرناک می باشد ولی چوبی که مدت ها در آب بوده و آن را پیدا کرده باشید بی ضرر است.

باید چوبی را که در رودخانه و ... پیدا کردید، قبل از استفاده در آب نمک خوب بجوشانید، بعد در آب معمولی بجوشانید و نهایتاً مدّتی آن را در آب معمولی بگذارید تا مطمئن شوید عاری از باکتری و میکروب و ... است

سنگ هایی که استفاده می کنید نباید آهکی و یا سیلیسی باشد، چرا که ترکیبات آن ها در آب حل شده و به مرور زمان تغییرات شیمیایی در آب پدید می آورند.

صدف ها و مرجان ها (زنده) را هم فقط در آب شور می توان استفاده نمود . میتونید قبل از گذاشتن صدفها و سنگها در آکواریوم با استفاده از قلمو و کمی جوهر نمک , سطح صدف ها رو بشورید . در اینصورت صدف هاتون فوق العاده براق میشن و رنگهای اصلیشون جلوه گر میشه و جرمشون گرفته میشه .




نکته دیگر در چیدن فضای داخل آکواریوم شما ماهی هایی است که قرار است نگهداشته شوند. هر ماهی مربوط به اقلیم خاصّی می باشد و نیازمند محیط خاص خود است. ممکن است شما بخواهید ماهی مثل انجل را نگهداری کنید، این ماهی برای استتار به آکواریومی شلوغ و پر از گیاه نیاز دارد. ماهی هایی مثل پنگوسی و سیلورها به محیطی خلوت و باز برای شنا کردن نیاز دارند. ماهی هایی مثل لوچ ها، بلک گوست و شارک ها به محیط هایی پر از سوراخ و مخفی گاه نیاز دارند و ..
نکته ! دقت کنید نصب بخاری و نصب فیلتر داخلی که به شیشه میچسبن رو نباید تا قبل از آب کردن کامل آکواریوم انجام بدین و اگر هم وصلشون میکنید از روشن کردنشون خودداری کنید چون باعث ترکیدن شیشه و برق گرفتگی و یا سوختن وسیله میشن !!!!!!!! در ضمن دقت کنید شلنگ های هوا بالاتر از سطح آکواریوم قرار بگیرن تا موقع پر کردن آکواریوم از آب , آب رو برگشت ندن به بیرون!

- حالا موقع پر کردن آکواریوم از آب هست . آب تصفیه شده لوله کشی بهترین آبی هست که میتونید استفاده کنین . اگر در مکانهایی هستین که آب چاه در اختیار دارین یا آب شهرتون سنگین و دارای املاح هست , آب رو قبل از ریختن در آکواریوم باید بجوشونید تا سختی آب از بین بره و سبک بشه و بعد به مدت 24 ساعت در کناری قرار بدین تا جرمش رسوب کنه و بعد در آکواریوم بریزید . برای اینکه تزئینات شما موقع ریختن آب به هم نریزه و ماسه ها گود نشن و گیاهان از ماسه در نیان , خوبه یک ظرف گود مثل پارچ یا کوزه یا کاسه ای گود کف آکواریوم قرار بدین و آب رو توی اون بریزین تا ماسه ها پراکنده نشن بعد از پر شدن آکواریوم , پارچ رو بردارین . بهتره پنج سانت بالای آکواریوم همیشه خالی باشه.




- حالا وقت نشا زدن گیاهان آکواریوم هست . اگر گیاهان طبیعی دارید , مثل کاشتن یک بوته گل آپارتمانی در خاک , با دستتون ماسه رو حفر کنید و ریشه گیاه رو به آرومی جمع کنید و در حفره ماسه ای قرار بدید و دورش رو با ماسه بپوشونید . میتونید از قطعات درشت سنگ هم برای نگهدای پایه گیاه در ماسه بطور موقت استفاده کنید تا وقتی که گیاه رشد کنه و ریشه هاش در ماسه محکم بشه و یا از ظروف سفالی کوچک دارای سوراخ برای کاشت گیاه استفاده کنید و یا از زنبیل های توری پلاستیکی کوچک مخصوص کاشت گیاهان آکواریومی . در موقع کاشت گیاهان باید توجه کنید که گیاهان رو بهتره در قسمت دیواره عقبی و ته آکواریوم و یا دیواره های کناری بکارید و قسمت وسط رو برای شنای ماهی ها باز بذارید تا هم دید و جلوه بهتری داشته باش و هم ماهی ها بین انبوه گیاهان محو نشن .






وقتی آکواریوم شما پر شد می بینید آب آکواریوم کمی تیرها ست .




نکته ای که خیلی از آکواریومیست ها دقت ندارن و اغلب باعث دلسردی اونها میشه همینه . چون میبینن آب آکواریوم تار و کدر شده و شدیدن تو ذوقشون میخوره . این تاری حتا در چند روز آینده بیشتر هم میشه اما دقت کنید که نکته مهم در برپایی آکواریوم همینجاست . شما باید بدونید وقتی آکواریوم رو پر از آب میکنید , در واقع اقدام به ایجاد یک اکوسیستم جدید و مصنوعی با عوامل بیولوژیک کردید . اکوسیستم هم برای اینکه جا بیفته و به کار بیفته نیاز به فعال شدن باکتریها و زمان داره . به همین دلیل صبر و حوصله نیازه و خرید ماهی ها باید در آخرین مرحله باشه . آکواریومیست های کم تجربه و تازه کار دلسرد میشن و فوری اقدام به عوض کردن آب آکواریوم میکنن و حتا چندین بار آب رو عوض میکنن اما همچنان آب تار هست . در صورتیکه هر کاری بکنین باز هم آب تیره میشه و دلیل اون زنده شدن محیط آکواریوم از نظر بیولوژیکی هست . باکتری ها شروع به فعالیت میکنن و برای همین آب تار میشه و حتا کمی بوی گندیدگی پیدا میکنه که کاملن طبیعیه . ولی بعد از یک هفته , بسته به بزرگی و حجم آب آکواریوم , آب تیرگی ش رو از دست میده و صاف و زلال میشه !!!! برای سریعتر برقرار شدن اکوسیستم میتونید چند عدد ماهی زبرا یا گورخری در آکواریوم بندازید و یا برای سرعت بخشیدن به برقراری اکوسیستم از محلول های ویژه مثل Aquasafe و EasyBalance و یا کپسول های Bactozym که حاوی باکتری ها و مواد فعال کننده باکتریها هستن استفاده کنید که البته گرون قیمت هستن . بعد از شفاف شدن آب , در واقع تازه در این مرحله ست که آکواریوم به درستی نصب و راه اندازی شده و اکوسیستم زنده میشه و میتونید اقدام به ریختن ماهی ها کنید .
وقتی آکواریوم رو از آب پر کردین از محلول ضد کلر برای برطرف کردن کلر محلول در آب لوله کشی استفاده کنید طبق دستور روی بطری . این محلول رو از آکواریوم فروشی ها میتونید تهیه کنید . حالا فیلتر ها رو بکار بندازین و بخاری رو روشن کنید و چند روزی صبر کنید تا شرایط کم کم آماده بشه از نظر زیستی . یکی دیگه از کارهایی که بعد از پرکردن آکواریوم باید انجام بدین افزودن نمک به آب هست . همه ماهی های آکواریوم نیاز به شوری نسبی آب دارن . هم برای سلامتشون و هم ضد عفونی شدن آب . به ازای هر 10 لیتر آب آکواریوم یک قاشق غذا خوری سر صاف نمک طعام یُد دار یا نمک خالص در آکواریوم بریزید . برای بدست آوردن حجم آکواریومتون هم میتونین طول رو در عرض و در ارتفاع ضرب کنین تا ظرفیت آب بدست بیاد و بر طبق اون کمی کمتر نمک اضافه کنید . مثلن برای آکواریوم 80 لیتری , پنج قاشق غذا خوری نمک لازمه .
بعد از اضافه کردن این مواد و روشن کردن فیلترها و سنگ هوا , حالا باید چند روزی صبر کنید تا آکواریوم جا بیفته و آب شفاف بشه ! از انداختن ماهی در این شرایط جدن خودداری کنید چون در این موقع آکواریوم پر از ازت و آمونیاک و کلر هست و باعث مرگ فوری ماهی ها و وارد اومدن شوک به ماهی ها میشه , آب ششها از کار می افتن و ماهی ها سریع و بدون علت میمیرن !!!! در ضمن برای چند روز بویی شبیه بوی گاز متان و انیدریک کربنیک و گاه هیدروژن سولفوره از آب به مشام میرسه که کاملن طبیعی هست و جای نگرانی نیست و به مرور تا زمان جا افتادن آب از بین میره !!!!!
تعیین p.H آب :
به مقدار یون هیدروژن در آب که همون +H هست میگن pH . یکی از مهمترین قسمتهایی که در موقع برپایی آکواریوم باید بهش توجه کرد میزان pH آب هست یا درجه قلیایی یا اسیدی بودن آب ! حرف P مخفف کلمه power به معنی قدرت هست و حرف H مخفف کلمه هیروژن و در کل به معنای قدرت و میزان هیدروژن محلول در آب گفته میشه . طبق جدول , میزان pH از عدد یک تا 14 تعیین میشه . عدد یک به معنای اسیدی بودن شدید اب هست و عدد هفت به معنای خنثی بودن آب و عدد چهارده به منی قلیایی بودن شدید آب . برای تعیین میزان pH آب از کاغذ ها یا محلول های pH سنج یا معرف ها استفاده میکنیم . با فرو بردن این کاغذها در آب و تغییر رنگ اونها , بر طبق راهنمای جدول , میتونیم به میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب پی ببریم . نکته ای که خیلی مهمه بدونید این هست که بیشتر ماهی نیاز به pH 7.5 دارن . فقط تعداد کمی از ماهی ها هستن که نیاز به آبی کمی اسیدی دارن مثل دیسکوس ها . برای اسیدی کردن آب آکواریوم از اسید فسفریک یا آب لیمو یا اسید کلریدریک HCL استفاده میکنیم و برای قلیایی کردن آب از جوش شیرین یا آهک .
معرفی محصولات کمکی برای برقراری سریعتر شرایط زیستی در آکواریوم :
قرص Biocoryn H3 :
از این قرص برای آکواریومهایی استفاده میشه که در اون تعداد زیادی ماهی نگهداری میکنن و شلوغ هست و یا آکواریوم هایی رو که تازه آب کردن و میخوان شرایط مناسب در اون برقرار بشه ! کار این قرص اینه که شرایط شیمایی آب رو ثابت نگه میداره و از تار شدن آب جلوگیری میکنه و باعث سریعتر تجزیه شدن مدفوع و باقی ماده ذرات غذاها در آکواریوم میشه . با استفاده از این قرص میشه تعداد ماهیان بیشتری رو در آکواریوم نگهداری کرد .
قرص Bactozym :
با استفاده از این قرص فعالیت باکتری های مفید آب و فیلتر ها رو سریعتر میکنیم و اونها با رشد بالاتری تکثیر پیدا میکنن . البته مورد استفاده این قرص در زمانی هست که تازه آکواریوم رو از آب پر کردیم و برای سریعتر برقرار شدن شرایط زیستی مطلوب ازش استفاده میشه چون بطور میانگین یک تا دو هفته زمان لازمه تا بطور خودبخود شرایط آماده بشه و باکتری های مفید شروع به فعالیت کنن .


 

 


نظرات شما عزیزان:

کیان
ساعت21:58---1 فروردين 1395
جانه جانه این زبان کردی است به معنای زیباست

sahel
ساعت14:48---11 شهريور 1394
سلام.وبت عالیه.
پاسخ:ممنون


زهرا
ساعت17:01---10 آبان 1393
خیلی عالی بود.مطالبتان خوب بود.ممنون

محمد
ساعت14:51---8 تير 1393
سلام - ممنون

یونا
ساعت22:03---16 خرداد 1392
:) :)

reza
ساعت0:08---3 خرداد 1392
مطالب با دقت انتخاب شده بود تشکر

عباس
ساعت10:02---14 ارديبهشت 1392
سلام مطالب خیلی کمک کننده ای گذاشتین و استفاده کردم لطفا اگر امکانش هست راجب کاشت گیاه و اینکه بستر گیاه از چه نوع خاکی باشه کمی توضیح بدید یک دنیا متشکر.
پاسخ:سلام گذاشتم


رضااللهی
ساعت1:27---29 اسفند 1391
مطالب مفیدی در دسترس قرار دادیدٰ؛ممنون ولیکن اگر از شیوه های تزئینی مختلف و همچنین از وسائل متنوع تزئینی همراه با عکس های کامل و گویا نیز ازائه دهید خیلی بهتر می شود.

max123
ساعت8:10---24 اسفند 1391
گود

jari
ساعت15:24---22 اسفند 1391
ممممممممممممممنننننننننننننننن نننننننووووووووونننننننننننننن نننننن
};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-}; -};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-}; -};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-}; -};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-};-}; -};-};-};-


pooya
ساعت20:33---7 اسفند 1391
ممممممممممممممنننننننننننننننن نننننننووووووووونننننننننننننن نننننن

مرتضی عباسی
ساعت9:11---12 آذر 1391
مطالب جالب وکاربردی در وبلاگتان گذاشته اید . دستتان درد نکنه متشکر.
لطفا درمورد نحوه ساخت فیلتر خارجی آکواریم مطالبی بگذارید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ شنبه 13 آبان 1398برچسب:اموزش ساخت اکواریم, ] [ 12:32 ] [ ali shafiee ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وب سایت

باسلام و ارزوی موفقیت خدمت شما بازدید کننده گان عزیز:من علی شفیعی هستم هدفم از تشکیل این وبلاگ اشنایی شما عزیزان با ماهی های اکواریمی است. امید وارم که من و وبلاگم بتوانم راهنمای خوبی برای شما بوده باشم
آرشيو مطالب
مرداد 1394
ارديبهشت 1394 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 تير 1392 خرداد 1392 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 191
بازدید کل : 22151
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1