آموزش نگهداری ماهیان زینتی

قالب وبلاگ


آموزش نگهداری ماهیان زینتی
حیوانات یکی از مهمترین امانت های الهی هستند , پس در نگهداری از آنها کوشا باشید 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان برترین وبلاگ اموزش نگهداری ماهی اکواریم و آدرس angelfish.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پوزه خرگوشی :

نام : پوزه خرگوشی

نام های دیگر: کوسه ( شارک ) باله بلند چینی ، خفاش ماهی آب شیرین

Asian Sucker ,Topsail suker, Rough fish , sailfin shark

نام علمی : Myxocyprinus asiaticus

خانواده : سیپرینیده ها ( Cyprinidae )

زیر خانواده: شارک ها

دلیل نامگذاری: شكل جالب توجه این ماهی و شباهت ان به خرگوش اورا به این نام ملقب و مشهور ساخته است.

زیستگاه اصلی : رودخانه یانگ تسه چین

دما : 82-65 درجه فارنهایت ( 28-18 درجه سانتیگراد )

PH : اسیدی ( 5  -  6.5 )

رنگ ها: قهوه ای و مشکی

غذا : همه چیز خوار بوده و غذاهایی مثل کرم خونی ، پولکی ، غذاهای دانه ای و بعضی از سبزی و میوه ها را می خورد . هم چنین جوانه های تازه گیاهان و جلبک های روی شن ها از غذاهای مورد علاقه ی آنها به شمار می رود،به علاوه غذاهای زنده و یا منجمدی مانند کرمهای قرمز و میگو هم باید به آنها داده شود.

جایگیری در تانک : میانه و لایه های پایینی آب  

طول عمر : بین 20 تا 25 سال

سازگاری : با آنجل ، دیسکاس ، گورامی دارف ، گلدفیش ، كارپها ، كوئیها ، رسبوراها ، دانیوها ، تتراها و........ سازگار است ولی نباید با لوچ و بارب ها نگهداری شود .

رفتار : صلحجو بوده با بیش تر گیاهخواران و برخی گوشتخواران سازگار است . در جوانی مایل به خنک بودن آب تانک و زندگی در تانک دسته جمعی است ولی هرچه بزرگتر می شود علاقه به زندگی در گروه آن کمتر شده و باید در تانک بسیار بزرگی نگهداری شود .

شرایط تانک : کف تانک باید برای حرکت این ماهی فضای کافی داشته باشد . هم چنین چون این ماهی علاقه زیادی به گشتن بین سنگ ها دارد کف تانک باید چند لایه شن داشته باشد . در صورت استفاده از گیاهان طبیعی باید ریشه های آنها بسیار محکم در شن ها قرار گیرد تا پوزه خرگوشی نتواند آنها را از شن ها خارج کند . برای مخفی شدن پوزه خرگوشی ها هم می توان از سنگ و چوب استفاده کرد .

پوزه خرگوشی ممکن است بسته به شرایط تانک تغییر رنگ دهد و رنگ آن تیره یا روشن شود . حتی ممکن است با وارد شدن به تانک جدید و سرازیر شدن آب به تانک بسیار وحشت زده شود .

آنها در طبیعت حدود 40 اینچ ( 100 سانتی متر ) رشد می کنند ولی در آکواریوم بر خلاف اینکه در سال حدود 2 اینچ ( 5 سانتی متر ) رشد می کنند ، حداکثر اندازه آنها 7 اینچ ( حدود 18 سانتی متر ) است که تقریباً پس از 5 سال به این اندازه می رسند .

شرایط آب تانک : آب تانک پوزه خرگوشی ها باید تمیز و در گردش باشد و هر چند روز قسمتی از آب تعویض شود .

با اینکه این ماهی هرگز در آکواریوم به اندازه طبیعی بلوغ خود نمی رسد ، ولی نگهداری آنها تنها به کسانی که آکواریوم های بزرگ یا حوضچه دارند توصیه می شود . بدلیل خاستگاه معتدل ، رژیم غذایی و اندازه آنها شرایط نگهداری آنها شباهت زیادی به گلدفیش ها دارد.

توجه : در صورتی که پوزه خرگوشی غذا نمی خورد ، باید مقدار نیترات آب را چک کرد و مقداری از آب را تعویض کرد . در این زمان هم تنها باید با غذاهای زنده تغذیه شوند تا میل به غذا خوردن پیدا کنند .

تشخیص جنسیت : نرها در زمان بلوغ یک برآمدگی شبیه پستان روی سر ، باله ها و لب دارند و ماده ها در زمان بلوغ شکم چاق تری دارند.

نحوه تکثیر : اطلاعی در مورد تکثیر پوزه خرگوشی در آکواریوم در دسترس نیست و این شایعه مطرح است که چین که تنها صادر کننده پوزه خرگوشی در جهان است ، فقط پوزه خرگوشی های نر را به کشور ها صادر کرده و پوزه خرگوشی های ماده را در کشور خود نگه می دارد . البته چون در زمان کوچکی پوزه خرگوشی تشخیص جنسیت آن بسیار مشکل است ، این شایعه چندان اساسی ندارد .

در طبیعت پوزه خرگوشی ها بعد از مهاجرت به آب های آرام در فصل تابستان به صورت گروهی تخم ریزی کرده و بعضی از گونه های آمریکایی در شرایطی که نر به شدت از تخم ها مراقبت کند تا 50000 تخم هم می گذارند .

ماهیان پوزه خرگوشی كه بومی اسیا هستند و به گروه شاركها تعلق دارند ماهیان گیاه خوار و بسیار ارامی هستند. آنها بطول 100 سانتی متر رشد و نمو میكنند.

آنها را از جمله ماهیان كفزی بحساب می آورند كه شنا و تحرك كمی دارند. آنها لجن خوارهای بسیار مفیدی هستند. جلبك و خزه و گلسنگ را با دهان مكنده خود از روی سنگها پاك كرده و تغذیه می نمایند.

 شكل جالب توجه این ماهی و شباهت ان به خرگوش اورا به این نام ملقب و مشهور ساخته است. ماهی بسیار زیبا و ارامیكه به گروه گیاهخواران تعلق دارد.

آنها را براحتی میشود با گلد فیشها و كارپها و كوئیها در یك مخزن نگهداری نمود. همچنین ماهیان كوریدوراس و بالا شارك( سیلور شارك) شارك سیاه و نئونها و انجل ماهیها و بسیاری از گونه های بی ازار و گیاهخوار را میتوان همزیستانه با این ماهی بسیار زیبا و ارزشمند در یك مخزن نگهداری نمود.

گروهی از علاقه مندان به اكواریوم به اشتباه بخاطر جثه بزرگ خرگوش ماهیها آنها را در كنار سیكلیده هائی همچون: پرت و اسكار و گونه های دیگر گوشتخوارها می اندازند. گاهی هم آنها را با نایف ها و اروانا ها در یك مخزن نگهداری میكنند. بغیر از جثه بزرگ آنها باید توجه داشت كه اینگونه ماهی ها بسیار بی ازار و بی دفاع هستند و در چنین شرایطی هراندازه كه بزرگ باشند مورد تهاجم ان ماهیها قرار گرفته و خیلی زود از پا در میایند.

التیام زخمها در اینگونه ماهی بسیار كند انجام می شود و هر زخم كوچكی میتواند عفونی شده و ماهی را از بین ببرد. بر خلاف گروه دیگری از ماهیها همانند سیكلیده ها كه در برابر زخمها و جدالهای متداول در میانشان با نقص عضو هنوز قادر به زندگی هستند خرگوش ماهیها بسیار حساس بوده و در برابر كوچكترین زخم و نقص عضو و پرخاشگری ماهیان دیگر از بین خواهند رفت. لذا لازم است آنها را فقط با ماهیهای بی ازار و بی دفاع همزیستانه و در یك مخزن نگهداری كنیم. بطوریكه آنها ارامش كافی برای بی تحرك ماندن در كف اكواریوم را داشته باشند.

آنها علاقه وافری به استراحت در كف مخزن و میان گیاهان ابزی دارند. هرگونه تعرضی باعث تشویش و اشفتگی ماهی شده و اورا از بین خواهد برد. برای مخزن نگهداری آنها وجود گیاهان طبیعی امری واجب و لازم است. گیاهان كریپتون بهترین گیاه ابزی از نظر ماندگاری در مخزن ماهیان گیاهخوار می باشند. همینطور گونه های متداولی همچون شویدی و گندمی یا تره ای و سیوی و دیگر گیاهان ابزی مخزن اینگونه ماهیان را بسیار جذاب و از نظر بیولوژیكی شرایط مناسبی همانند زیستگاههای اصلی آنها مهیا میكند.

 این ماهی همانطور كه گفته شد از خزه و جلبك و گلسنگ روی تزئینات و گیاهان تغذیه می نماید. رشد ارامی دارد اما جثه بزرگی پیدا میكند و در برابر ماهیان كوچكتر از خود كاملا بی ازار و بی دفاع می ماند.

به مرور زمان و پس از عادت كردن ماهی به شرایط نگهداریش در مخزنتان میتوانید با دل خرد شده بخوبی انرا تقویت نمائید. همینطور غذاهای خشك متداول ماهیهای تروپیكال یا همان اب شیرین تغذیه مناسبی برای این ماهی محسوب میشود.

اب مخزن باید بسیار تمیز و شفاف و حداقل در 23 درجه سانتیگراد ثابت بماند. وجود فیلترهای بیولوژیكی برای حفظ سلامت محیط مخزن توصیه می شود. همینطور فیلترهای زیر شنی كار جذب پس مانده ها را در كف مخزن بخوبی انجام میدهند. نور ملایم كه توسط مهتابیهای كم مصرف تولید میشود بهترین نور برای اینگونه مخازن می باشد زیرا حرارت بالائی تولید نكرده و به حفظ گیاهان ابزی كمك میكنند. زیرا در حرارت و نور شدید بسیاری از گونه های گیاهان ابزی زرد و پلاسیده خواهند شد. سیفون و گندكشی و تعویض قسمتی از اب مخزن هر یكماه یكبار توصیه میشود.

پوزه خرگوشی ها  یكی از زیباترین و بی ازارترین ماهیهای اب شیرین محسوب میشوند كه من به شخصه علاقه زیادی به آنها دارم و چگونگی نگهداریشان صرفا تجربیات شخصی خودم برای پرورش آنها بوده است كه البته علمی نیز می باشد. ازجمله ماهیان دیگری كه میشود آنها را با پوزه خرگوشی نگهداری كرد كارپها یا همان كوئی های چینی و ژاپنی هستند. ماهیان بسیار مشهور و ارامیكه در حوضچه های تزئینی نگهداری میشوند. آنها بطول 90 سانتی متر رشد و نمو می كنند. دمای مورد نیاز آنها 19 درجه سانتی گراد می باشد. آنها متعلق به گروه ماهیان ابهای شیرین وسرد میباشند. پ هاش مناسب برای نگهداری آنها 7.3 می باشد. با تعویض قسمتی از اب مخزن هر پانزده روز یكبار میتوانید پ هاش اب را نزدیك این درجات نگهداری كنید.

نام علمی این ماهی Myxocyprinus asiaticus بوده و نامهای چون Asian Sucker,Topsail suker,Rough fish ,sailfin shark  و .... نیز به آن اطلاق می شود.

نام اصلی این ماهی "کوسه ( شارک ) باله بلند چینی" است که البته لقب شارک بخاطر شباهت بسیار اندک آنها به کوسه ها به آنها داده شده است.

پوزه خرگوشی یکی از انواع محافظت شده ماهیان می باشد چرا که نسل آن در حال انقراض می باشد. در آبهای معتدل رودخانه یانگ تسه زندگی می کند و بومی رودخانه ها و برکه هایی با آب خنک ( نه گرم ) است و باتوجه به همین امر باید حرکت ملایم آب و اکسیژن کافی در اختیار داشته باشد.این ماهی تغییرات دمای محیط بین 65 تا 82 درجه فارنهایت را بخوبی تحمل میکند و مانند بسیاری از ماهیان به تغییرات ناگهانی بویژه نیتراته شدن آب حساس می باشد. نظافت خوب ، بموقع و با دقت آکواریوم و بهمراه کمی آب تازه برایش بسیار مفید است.

از تغییرات رنگ این ماهی نباید زیاد نگران شد. پوزه خرگوشی در حالتهای مختلف گاهی روشن و درخشنده و گاهی تیره و کدر دیده می شود. از این ماهیان صلح جو انتظار تهاجم نمی رود. آنها زندگی ای کاملا اجتماعی دارند. البته میتوان آنها را به تنهایی نگهداری کرد اما بهتر است بصورت گروهی و به تعداد نگهداری شوند.

آنها بطور طبیعی بدنبال یافتن غذا در حال جابجائی هستند و گاهی برای استراحت نیز نقل مکان می کنند. عموما در کف آب و در گوشه ها و یا کناره های آکواریوم ، راحت و لوده وار شنا میکنند. گاهی نیز کنار برگهای بلند گیاهان و یا بالای آکواریوم شنا می کنند تا اینکه چیزی موجب رانده شدن آنها به کف آب شود.

نکته جالب توجه اینکه آنها در شب فعال نیستند و تقریبا بلافاصله بعد از تاریک شدن محیط به استراحت می پردازند.

 داشتن این ماهی به آکواریوم داران مبتدی توصیه نمی شود زیرا اندازه آنها در سن بلوغ بسیار بزرگ است. در طبیعت این ماهی تا اندازه 3 فوت (حدود یک متر) رشد میکند که البته در شرایط آکواریوم بندرت اتفاق می افتد. پوزه خرگوشی نسبت به طولش بدن بزرگی دارد و باله پشتی آن تا ارتفاع 2 فوت رشد میکند. خوشبختانه رشد آن کند است و به تجربه یکی از دوستان آنها در سال 2 اینچ رشد میکنند. برخی معتقدند این ماهی تا 25 سال عمر میکند.

فرم بدن و رنگبندی آن در هنگام بلوغ بطور اساسی تغییر می کند. به مرور زمان بندهای سفید رنگ روی بدنش را از دست می دهد.فرم کلی بدن آن از حالت گود و ژرف اولیه خود در دوران جوانی به فرم دراز و کشیده و استوانه ای شکل در دوران بلوغ تغییر می یابد و نیز باله ی پشتی آن بعد از بلوغ کوتاهتر از دوران جوانی میشود که یکی از تغییرات ناخوشایند در این ماهی بهنگام بلوغ می باشد.

 رنگهای حیرت آور و متضاد آن در زمینه ای قهوه ای محو شده است. ماهیان بزرگسال و مسن تر در کل کمی تیره تر بنظر میرسند که البته این به رژیم غذایی آنها نیز بستگی دارد. تغذیه آنها با میگو موجب زیاد شدن دانه های صورتی رنگ در بدن آنها نسبت به دانه های قرمز رنگ می شود. آنها از غذاهای متنوع لذت می برند و میتوانید به آنها جلبکهای فرو رونده و یا غذاهای گیاهی بدهید گرچه این موضوع باید همراه با غذاهای زنده و یا منجمدی مانند کرمهای قرمز و میگو باشد.

همواره مراقب باشید در صورت غذا نخوردن بهنگام دادن غذا ، نیترات آب را چک کنید و در صورت نیاز آب تانک را عوض کرده و فقط از غذای زنده برای تغذیه آنها استفاده نمائید.

بدلیل خاستگاه معتدل ، رژیم غذایی و اندازه آنها شرایط نگهداری آنها شباهت زیادی به گلدفیش ها دارد و به راحتی میتوانند با گلدفیش ها نگهداری شوند. میتوان از استانداردهایی که برای گلدفیش ها موجود است استفاده کرد؛ یعنی 40 تا 120 لیتر فضا برای هر ماهی جوان . بسهولت میتوان در حوضچه های خارج از منزل و در دمای معتدل از آنها نگهداری کرد.

تقریبا اطلاعی در مورد تکثیر و پرورش آنها در دست نیست. در حقیقت عدم موفقیت مشخص بوسیله کارشناسان در این زمینه منسوب به یک شایعه در مورد عرضه جنس نر این ماهی به تنهایی ، توسط چینی ها به بازار می باشد.تخم ریزی آنها در طبیعت در دسته جات و بعد از مهاجرت به آبهای آرامتر در تابستان و بسته به اندازه و نوع آنهاست که به روایتی هر ماهی ماده حدودا 50000 تخم میگذارد که بوسیله ماهی نر محافظت می شوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 6 مهر 1391برچسب:ماهی پوزه خرگوشی, ] [ 11:48 ] [ ali shafiee ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وب سایت

باسلام و ارزوی موفقیت خدمت شما بازدید کننده گان عزیز:من علی شفیعی هستم هدفم از تشکیل این وبلاگ اشنایی شما عزیزان با ماهی های اکواریمی است. امید وارم که من و وبلاگم بتوانم راهنمای خوبی برای شما بوده باشم
آرشيو مطالب
مرداد 1394
ارديبهشت 1394 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 تير 1392 خرداد 1392 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1