آموزش نگهداری ماهیان زینتی

قالب وبلاگ


آموزش نگهداری ماهیان زینتی
حیوانات یکی از مهمترین امانت های الهی هستند , پس در نگهداری از آنها کوشا باشید 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان برترین وبلاگ اموزش نگهداری ماهی اکواریم و آدرس angelfish.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چاقو ماهی دلقك یا همان چاقو ماهی( Clown Knife Fish)یكی از ترسناك ترین ماهیان آب های گرم است. از خانواده Notopter Idae است و با نام علمی Notopterus Chitala شناخته می شود .


 

سر كشیده ،فك پائینی (متحرك) بزرگ . پشت قوز دار ،قیافه ی عجیب و غریب این ماهی را شكل می دهد. علت نام گذاری آن هم به این دلیل است که ظاهر و فرم بدنی این ماهی شبیه یک چاقو است . شنا كردن آنها شب هنگام به عقب و جلو بسیار جالب است .این ماهی بومی تایلند ،مالزی ،هند ، سوماترا و برنئو است. بدن این ماهی دارای نقش و نگار های زیبایی است و فقط رنگ طوسی این ماهی به ایران وارد شده که از گونه های دیگر هم کم خطرتر و دارای نگهداری آسانتر می باشد . ولی در کل دارای رنگ های دیگری هم است که تاکنون 7 نوع از آنها شناسایی شده اند . اغلب چاقو ماهیان بیشتر فعالیتشان را در شب هنگام انجام می دهند ماهیان بسیار انعطاف پذیری بوده و قادر به شنا كردن به جلو و عقب بصورت یكسان هستند . وقتی تغییر جهت می دهند می توانند در طول بدنشان بپیچند به طوری كه ممكن است تصور شود این ماهیان فاقد استخوان پشتی هستند . با وجود طول زیاد و جثه ی بزرگ عرض بسیار كمی دارند . چنین حالتی به آنها این اجازه را می دهد كه در جاها و فضاها ی بسیار كوچكی جا شوند كه حتی صاحبان ماهی هم تصور كنند كه چاقو ماهیشان همچون كرم خزیده و بدان جا رسیده است .


 

ماهیان كمرو و خجالتی هستند كه ترسو و چموش نیز می باشند و به سادگی دچار استرس و وحشت می شوند .به دلیل بینایی ضعیفشان بخصوص در روز این ماهیان به خطوط پهلویی خود كه به تغییرات اطراف فوق العاده حساس است ،وابسته اند و از این خطوط در شكار هدف خود نیز استفاده می كنند.

اولین چیزی كه قبل از نگهداری این ماهی باید مد نظر قرار دهید این است كه در آینده به ماهی عظیم الجثه و بزرگی تبدیل خواهد شد حتی این ماهیها د رآكواریوم های كوچك نیز به نسبت بزرگ می شوند البته چیزی كه باید به خاطر داشت این است كه این ماهی می تواند تا حدود100cm رشد کند ( در طبیعت گاه تا اندازه ی ۱ متری هم دیده شده اند ولی در آکواریوم بعید است حتا به ۴۰ سانتی متری برسند ) .

با توجه به عادات و طبیعت شبانه این ماهی دكوراسیون آكواریوم باید به گونه ای باشد كه لزوماً مكانهای برای مخفی شدن و استراحت آنها در طول روز فراهم كند . بدون چنین مكانهایی شما دارای ماهی مضطرب و فوق العاده ترسو و هراسانی خواهید بود. برای نمایان شدن حداكثر پتانسیل آنها باید فضای كافی در اختیار شان قرار گیرد اما در صورت فقدان نیز آنها خود را به تانكشان وفق می دهند و با موانع سر راه همجون سنگ ها و صخره ها كنار آیند . برای ایجاد مخفیگاه برای آنها می توان از تكه ای لوله پولیكا استفاده شود.

در طبیعت چاقو ماهیها د ررودخانه ها و مكان هایی با جریان آهسته ای از آب و یا در دریاچه ها و بر كه ها ی مناطق ذكر شده در آسیا زندگی می كنند و اگر چنین مكان هایی برای آنها بازسازی شود شاداب تر و سر حال تر خواهند بود .چاقو ماهی آبی خنثی (ph بین 7-6) و نسبتاً سبك را ترجیح می دهدو ولی اگر اندازه ی چاقو ماهی بزرگ باشد می تواند آب سخت تر و اسیدی تر را نیز تحمل كند. دمای مناسب برای این ماهی 30-23 درجه است.

چاقو ماهی ،ماهی ای فوق العاده وسواس و ناخنك زن است و نسبت به غذای خود وسواس شدیدی دارد این مسئله تبدیل به مشكلی برای نگهدارنده ی آن خواهد شد . دندان های تیزی دارد و دارای دو فک بالا و پایینی هست . هم در فک پایینی و هم در فک بالایی 2 دندان نیش دارد و در کل 12 دندان دارد . دقیقا مثل یک بچه ی 2 ساله میماند که باید به زور به او غذا داد . البته اگر سایز ماهی شما كوچك باشد.می توان با تعلیم دادن و حتی با گرسنگی آن ها را به خوردن غذای مورد نظرتان رهنمود كنید . ولی باز هم چیزی تضمین شده نیست . بنابر این همیشه تدارك دیدن و داشتن مقداری غذای زنده لازم است و این آذوقه می تواند شامل اغلب چیزها و حتی ماهیانی كه در داخل چاقو ماهی جا میشوند اعم از زنده یا یخ زده باشد. به علاوه می توان از غذاهای گوشتی همچون دل گاو و جگر نیز استفاده كرد ولی استفاده از گوشت گاو و .... جز در مواقع اجباری توصیه نمی شود.

این ماهی ها ، ماهی های دیگر و حتی چاقو ماهی دیگری را در تانك خود تحمل نمی كنند. چاقو ماهیان جوان ترجیح می دهند كه گروهی باشند ولی وقتی ماهی ها بزرگتر شدند این خواسته ی آنها بر عكس می شود. آنها را نمی توان با ماهیان كوچك تر از اندازه ی دهانشان نگهداری كرد . گاهی این ماهی به ماهیان بزرگتر نیز ترحم نكرده آنها را نیز گاز خواهند گرفت كه ممكن است موجب زخمی شدن آنها شوند. اغلب نزاع آنها با سیچلاید های جاه طلب است . این ماهی با سیکلید گور خری شدیدا مشکل دارد ، به طوری که ممکن است همدیگر را تلف کنند . پس از نگه داشتن این ماهی با سیکلید گوره خری جدا پرهیز کنید .

 


 

 

سن بلوغ این ماهی در حدود ۱۳ تا ۱۶ ماهگی است و تا ۵ سال هم عمر مفید خواهند داشت . آنها در سن بلوغ تقریبا ۳۰ سانتی متر میشوند . ( اگر از نوزادی در آکواریوم حضور داشته اند ) . بعد از آن نایف ها باید به صورت تکی یا به صورت جفتی نگهداری شوند . ( فقط ۱ جفت داشته باشید ) .نایف های نر اصلا تحمل یکدیگر ندارند و به همین دلیل باید آکواریوم خود را به نایف ها اختصاص دهید . برای داشتن یک جفت نایف خوب باید کل آکواریوم خود را به نایف ها اختصاص دهید . هنگام جفت گیری نایف نر به صورت مورب در کنار نایف ماده حرکت میکند . و پس از آن آنها در مکان تاریکی که ساخته اید تخم ریزی خواهند کرد . هر نایف ماده قادر است بیش از ۱۰۰۰ تخم بگذارد . تخم ها بعد از ۷ تا ۸ روز به لارو تبدیل میشوند . لاروهای نایف فوق العاده ضعیفند و بعد از ۳ روز که از تخم در آمده اند ، شما باید آنها را با به خوبی تغذیه کنید تا تلف نشوند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ سه شنبه 13 تير 1391برچسب:ماهی نایف, ] [ 10:22 ] [ ali shafiee ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وب سایت

باسلام و ارزوی موفقیت خدمت شما بازدید کننده گان عزیز:من علی شفیعی هستم هدفم از تشکیل این وبلاگ اشنایی شما عزیزان با ماهی های اکواریمی است. امید وارم که من و وبلاگم بتوانم راهنمای خوبی برای شما بوده باشم
آرشيو مطالب
مرداد 1394
ارديبهشت 1394 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 تير 1392 خرداد 1392 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 427
بازدید هفته : 476
بازدید ماه : 634
بازدید کل : 22791
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1