آموزش نگهداری ماهیان زینتی

قالب وبلاگ


آموزش نگهداری ماهیان زینتی
حیوانات یکی از مهمترین امانت های الهی هستند , پس در نگهداری از آنها کوشا باشید 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان برترین وبلاگ اموزش نگهداری ماهی اکواریم و آدرس angelfish.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ماهی که در زیر مشاهده میکنید بزرگترین ماهی اب شیرینه که برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بزرگ دارید من به شخصه نگهداری این ماهی رو با ماهیای دیگه توصیه نمیکنم چون تغذیه و نگهداری اون مشکل میشه، در ضمن بهتره برای تغذیه اون به غذاهای گوشتی مثل دل هم عادت کنه و اینطور نباشه که فقط بهش ماهی زنده بدید و به اون ادت کنه و غذاهای دیگه رو نخوره.

 

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده: Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، بسته به نوع الیگیتور و معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶٫۵ الی ۷٫۵

شناخت:ماهی سرسمار ی یکی از بزرگترین ماهی ها است. در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی هم با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و درازتری دارد و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

وقتیکه شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه می کنید یک پوزه بزرگ است که دو برابر بزرگتر از سر ماهی است . بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی شکل که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است . ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پرنگتری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدن خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال در می ایند. اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید . از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده به حساب میاید. انها بیشتر در قسمت های سطح اب دیده میشوند ولی در بعضی اوقات در کف هم به صورت خابیده دیده میشوند و ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشند. انها همانند بعضی ماهیان دارای عضو تنفسی اضافی هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند

نگهداری:ماهیان جوان, ماهیان جذاب ولی عصبی هستند . گیاهان و جاهایی برای مخفی شدن , برای این ماهی آرام پیشنهاد می شود .با وجود اینکه این ماهی در اکواریم مانند طبیعت رشد نمیکند ولی یک تانک بسیار بزرگ برای نگهداری این ماهی بزرگ شکارچی نیاز است. نگهداری این ماهی از نظر بنده تا زمانی که سایز کوچکی دارد بهتر است به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود شاید بعضی ها پیشنهاد کنند این ماهی را میتوانید با ماهیانی همچون اسکار ،نایف،رتیل و….. نگهداری کنید ولی از نظر من این پیشنهادات غلط میباشد زیرا در صورتی که ماهی گار کوچک را با این ماهیها وحتی ماهیهای دیگر نظیر سورم ،اسکات و…..نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیهای دیگر صدمه ببیند پس بهتر است تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود یکی از دلیلی که شخصا عرض میکنم انفرادی نگهداری شود مشکل تغذیه و غذا خوردن این ماهی میباشد که در قسمت تغذیه به ان اشاره میشود.

تغذیه: این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع کوشتی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی و…. در سایز کوچک استفاده کرد، شاید الان متوجه شده باشید که چرا عرض کردم انفرادی نگهداری شود زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر گوشتخواران حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن ماهی طعمه را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند، میتوان این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کرد که در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، من به شخصه برای خوراندن دل به ماهی به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن دل نخ باز شود و در اب تکان میدادم تا سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به دل دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. حتی شما میتوانید قسمتی از دل را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد. و به قول معروف ماهی دستی شده است بنابراین از این قسمت هم شاید فهمیده باشید که چرا در ابتدا عرض کردن این ماهی را در ابتدا و تا زمانی که کوچک است انفرادی نگهداری کنید.

کلام اخر:نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و دلچسب است ولی به صورت مخلوط با ماهیان دیگر مخصوصا در تغذیه خالی از دردسر نیست. رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ میکند. این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه هیچگاه به ماهیان دیگر شما اسیب نمیرساند ولی در صورتی که ماهیی در اکواریوم دارید که در دهان ان جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد) این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی را برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید و اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست.


نظرات شما عزیزان:

عمی
ساعت16:58---29 بهمن 1391
ممنون از اطلاعاتی که دادین}-)

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ سه شنبه 30 خرداد 1391برچسب:ماهی سر سوسماری, ] [ 21:10 ] [ ali shafiee ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وب سایت

باسلام و ارزوی موفقیت خدمت شما بازدید کننده گان عزیز:من علی شفیعی هستم هدفم از تشکیل این وبلاگ اشنایی شما عزیزان با ماهی های اکواریمی است. امید وارم که من و وبلاگم بتوانم راهنمای خوبی برای شما بوده باشم
آرشيو مطالب
مرداد 1394
ارديبهشت 1394 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 تير 1392 خرداد 1392 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 480
بازدید ماه : 638
بازدید کل : 22795
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1