آموزش نگهداری ماهیان زینتی

قالب وبلاگ


آموزش نگهداری ماهیان زینتی
حیوانات یکی از مهمترین امانت های الهی هستند , پس در نگهداری از آنها کوشا باشید 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان برترین وبلاگ اموزش نگهداری ماهی اکواریم و آدرس angelfish.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پنگوسی

پنگوسی یا كوسه ملون از خانواده پنگاسیدهها هستند این خانواده تمام بزرگ هستند نام این ماهی به علت شباهت این ماهی به كوسه است كه به ان داده شده پنگوسی بومی جنوب شرق آسیا میباشد این ماهی تا 120 سانتی متر رشد میكند ولی در اكواریوم بیشتر از 60 سانتی متر رشد نمی كنند این ماهی بسیار ترسوو بی ازار است و با تمام گونه ماهیها میتوان نگهداری كرد گونه های مختلف ان در بازار وجود دارد

این ماهی را به صورت گروهی نگهداری كنید اگر این ماهی را به طور انفرادی نگهداری كنید غذا نمیخورد و خیلی زود تلف میشود این ماهی ماهی بسیار حساسی است به طوری كه با كمترین ترس خود را محكم به شیشه و وسایل اكواریوم میكوبد و باعث زخمی شدن خود و به هم ریختن دكور آكواریوم میشود معمولا این ماهی در روزهای اول خرید میل به غذا ندارد اگر این موضوع طول كشید شما شب هنگامی كه روشنایی مخزن را خاموش كنید و در تاریكی در كناری از اكواریوم برای ان غذا بریزید تا به اكواریوم عادت كند

همیشه سعی كنید غذای پنگوسیها را همیشه در یك نقطه از آكواریوم بریزید پنگوسیها بینایی ضعیفی دارند ولی حس بویایی فوق العادهای دارند معمولا این ماهیها همه چیز میخورند مثلا من خودم به پنگوسیهام از تخم آرتمیا تا تكه های گوشت و نخود فرنگی برای تغذیه آنها استفاده میكنم ولی بهترین غذا مخلوطی از دل و اسفناچ است برای تزئین آكواریوم پنگوسیها مخزنی روشن با پوشش گیاهی استفاده كنید بدون سنگ ولی اگر دوست دارید در آكواریوم از سنگ استفاده كنید از سنگهای تیز و زبر استفاده نكنید

تكثیر:

تكثیر پنگوسی به طور طبیعی غیر ممكن است و برای تكثیر انها از هورمون استفاده میكنند سلام دوست من من نقطه چین هاتونو در مورد تکثیر پنگوسی پر میکنم برای تکثیر پنگوسی ابتدا ماهیهای بالغ را در حوضچه های مخصوص سیمانی پروار میکنند سپس ماده انتخاب شده را به وسیله پودر گل میخک به غلظت 200ppm بی هوش میکنند سپس غلظت اول عصاره هیپوفیز ماهی بالغ را به آن تزریق میکنند و 12 ساعت بعد غلظت دوم عصاره هیپوفیز را همزمان به نر و ماده تزریق میکنند و12 ساعت بعد آمادگی نر و ماده را برای تخم ریزی چک میکنند و با فشار دادن شکم ماهی نر و ماده به طرف مقعد اسپرم و تخمک را به راحتی از والدین خارج میکنند و اسپرم و تخم را درون تشتکی مخلوط و دوره انکوباسیون آغاز میشود و تخمها را درون ظرفی حاوی آب جریان دار قرار میدهند تا شکفت
ه شوند

 

ماهی پنگوسی

پنگوسی ها جزو ماهی های پر تحرک و درشت آکواریوم به حساب می ایند . این ماهی ها جزو خانواده Pangassidae هستند .

 

 

 

 

این ماهی ها بومی شرق و جنوب شرقی آسیا هستند و جزو ماهی های خوراکی محسوب میشوند . در آکواریوم تا 45 سانتیمتر و در طبیعیت گاه تا 2 متر هم رشد میکنند . پنگوسی ها دارای دو گونه متفاوت هستند که یک گونه آنها گوشتخوار و شدیدا مهاجم هست و گونه دیگر گیاهخوار و صلح طلب . علامت مشخصه این دو گونه به این صورت هست که پنگوسی های گوشتخوار سیاه رنگ هستند و باله پشتی تیز و شبیه کوسه هست و از بینایی نسبتا بیشتری از گونه گیاهخوار برخوردارند .

 

 

 

ولی نوع گیاهخوار زمینه بدن نقره ای فام با خطوط طوسی رنگ افقی هست که از دم تا ناحیه سر کشیده شده و دو جفت سبیل باریک در در دو طرف دهان قرار گرفته . به رنگ سفید و زال هم دیده میشود . این ماهی ها دارای فلس نیستند و پوستی لیز و براق دارند . گونه گیاهخوار این ماهی دارای بینایی بسیار ضعیفی است و بیشتر از طریق بویایی و گیرنده های حسی واقع در ناحیه سبیل ها غذا را پیدا میکنند به همین دلیل هم ماهی بسیار ترسویی هست و چندان مناسب آکواریوم نیست .

 

 

 

با کوچکترین ضربه ای که به شیشه آکواریوم وارد شود این ماهی ها دچار ترس و استرس میشوند و گاه از آب به بیرون می جهند . حتی خاموش و روشن کردن پمپ هوا یا فیلتر و یا چراغ بالای آکواریوم و رد شدن از جلوی آکواریوم هم باعث وحشت این ماهی ها میشود که گاه به خودشان آسیب وارد می اورند و دچار استرس ماهی های دیگر میشوند . همین مساله باعث شده تا مناسب نگهداری در آکواریوم نباشند و در واقع این ماهی ها را در استخرهای سیمانی و طبیعت نگهداری میکنند و پرورش میدهند . نوع گیاهخوار این ماهی باید حتما بصورت گروهی نگهداری شوند و اگر بصورت تک باشندغذا نمیخورند و اعتصاب میکنند و میمیرند . از نکات مهم دیگر در نگهداری این ماهی ها این هست که آکواریوم آنها باید دارای نور متوسط و یا ضعیفی باشد و اگر نور شدید باشد این ماهی ها در نقطه ای که نور ضعیف تر باشد جمع میشوند و دائم درآن منطقه بالا و پایین میروند . حتی نور شدید باعث استرس بیشترآنها میشود !

 

 

 

فقط گونه گوشت خوار این ماهی هست که بعلت بینایی قوی تر و آرام تر بودن از جهت استرس , مناسب نگهداری با گونه های گوشتخوار هست . در ضمن ارزش نوع گوشتخوار این ماهی به باله های بلند آن هست و هر چقدر باله هایش بلند تر باشد ارزش بیشتری دارد . نوع گوشتخوار از ماهی های ریز زنده و غذاهای گوشتی مثل دل چرخ شده با میگو بخوبی تغذیه میکند.

این ماهی همه چیز خوار هست و در حوضچه های سیمانی آنها را با موز و سبزیجات و برنج و قطعات ماهی و مرغ و گوشت و کاهو و ژلاتین تغذیه میکنند .

 

 

 

نیاز به مکانی وسیع برای شنا کردن دارند و بهتر است کمتر از 3 عدد نگهداری نشوند و بهترین حالت 4 تا 6 عدد هست . دمای 26 تا 28 درجه و آبی با درجه کمی اسیدی را میپسندند . مشکلی که در موقع حمل و نقل این ماهی ها بوجود می اید اینست که گاهی دچار استرس میشوند و وقتی به آکواریوم انداخته میشوند تا مدتی وارونه و بی حرکت در آب غوطه ور میمونند که باعث وحشت آکواریومیست های کم تجربه میشود ! اما بعد از مدت کوتاهی کم کم ماهی به حالت عادی بر میگردد و شروع به شنا کردن میکند . این حالت اغلب برای ماهی های درشت تر اتفاق میافتد .

 

 

 

درب آکواریوم را برای این ماهی حتما باید بست چون این ماهی از آب به بیرون میجهد . این ماهی بطور خاصی علاقه زیادی به خوردن نخود فرنگی پخته که پوستش را کنده باشند و کمی له شده باشد دارد . جزو ماهی های با دوام هست و میشود با تمام انواع شارک ها در یکجا نگهداریشان کرد . این ماهی ها همچنین در جنوب شرقی آسیا در ورزش ماهیگیری طرفداران زیادی دارند. تولید مثل پنگوسی ها در شرایط خاصی انجام میشود و به هورمون هایی برای فعال شدن نیاز دارند .

 

 

پنگوسی ( مقاله 2 )

 

 

این گونه از ماهیان بزرگ در كشورهای جنوب شرقی آسیا همچون تایلند ، مالزی و ویتنام یافت می شوند . كوسه ی ملون یا پنگوسی نامی است كه به این ماهی اطلاق می شود و علتش هم به خاطر نحوه ی شنا كردن آن در میانه ی آب و یا شباهت ظاهری اش با هم نام خود(كوسه) می باشد . این ماهیان به خانواده ی پنگاسیده ها (PANGASSIDAE) تعلق دارند . این خانواده شامل تعدادی ماهی است كه همگی بومی جنوب شرقی آسیا بوده و حداقل تا 45 سانتیمتر رشد می كنند . به جهت اندازه ی بزرگ و زندگی جمعی آنها اغلب شكار شده و به عنوان غذا مورد استفاده قرار می گیرند . پنگوسی می تواند به وزنی بالغ بر 15 كیلوگرم برسد و بزرگی در حدود 120-100 سانتیمتر داشته باشد . سرعت رشد بسیار بالائی دارند و در عرض 4 سال به بلوغ جنسی می رسند . پنگوسی ماهی بسیار عصبانی است . همچنین قدرت بینایی اونیز بسیار ضعیف است .دمای مناتسب برای این ماهی ۲۵-۳۰ درجه بوده و به آب سبک و یا کمی سنگین نیاز دارد.

 

این عصبانیت و هیجان اغلب هنگامی كه بصورت انفرادی نگهداری شوند تشدید می شود . برای جلوگیری از ترسیدن ماهی كه موجب آسیب به خود ماهی و همچنین به دكوراسیون آكواریم می گردد از ضربه زدن به شدت بپرهیزید . این ماهی در عمیق ترین نقاط رودخانه ها می ماند و بدین ترتیب در فصول بارانی یافت می شود . برای رشد بهتر و همچنین شادابی ماهی سعی كنید بیشتر از 3 تا از این ماهی را داشته باشید ولی به خاطر داشته باشید كه با بزرگتر شدنشان حس انزوا طلبی و همچنین محدوده طلبی آنها در مقایسه با قبل افزایش می بابد . در اسارت اندازه ی این ماهی ها به بیش از 55 سانتیمتر نمی رسد . ماهیان شاداب و فعالی هستند ولی از بینائی ضعیفی برخوردارند كه این امر موجب زود عصبانی شدن آنها می شود . این ماهیان در آبهایی با جریان تند زندگی می كنند و در هنگام جفت گیری در خلاف جهت آب مهاجرت می كنند . از آكواریومی با روشنائی زیاد و دكوراسیون كم خوششان می آید و برای تداعی كردن زاد بومشان بهتر است از چند گیاه شناور نیز در آكواریوم استفاده شود . آكواریوم گیاه كاری شده ی بدون دكوراسیون مناسب ترین تانك برای نگهداری آنها می باشد . پنگوسی به فضای زیادی برای شنا كردن نیاز دارد و چنین آكواریومی علاوه بر قرار دادن چنین فضایی در اختیار ماهی ، موجب عدم احساس شلوغی توسط ماهی می شود .

 

ضربه زدن به شیشه ، روشن كردن ناگهانی لامپ آكواریوم و حركات ناگهانی موجب ترسیدن این ماهی می شود كه در چنین حالتی ماهی خود را به اطراف تانك می كوبد و پس از مدتی در كف تانك به پشت یا بغل دراز می كشد و یا به سطح آب و یا گوشه ای از آكواریوم پناه می برد . پس از مدتی دوباره به حالت عادی برمی گردد و شروع به شنا كردن معمولی می كند . این ماهی در جوانی گوشتخوار است ولی با بزرگ شدن به سمت گیاه خواری پیش می رود . در جنوب شرقی آسیا پنگوسی در حوضچه هایی نگهداری و تكثیر می شود و توسط پس ماند آشپزخانه ها ، موز، سبوس برنج و برنج پخته تغذیه می شوند . این ماهی در اسارت بطور طبیعی تكثیر نمی شود .

 

تكثیر آن از طریق تزریق هورمونهای Clarius و ... انجام می شوند . بدین ترتیب تخم ها از ماهیان نر و ماده جدا شده و در ظرفی ریخته می شود و باهم مخلوط می گردند ، تخم ها در دمای 30 درجه پس از 30-24 ساعت فیلتراسیون بیرون می ایند و تبدیل به بچه می شوند.غذاهای گیاهی و گوشتی متنوع برای سلامتی آنها بسیار مناسب است . همچنین می توان از غذاهایی چون : میگو ، پلت ها و كرم خونی اسفناج سبوس برنج و سایر غذاها استفاده كرد . ممكن است در هنگام نقل و انتقال و بخصوص زمانی كه بصورت انفرادی نگهداری می شوند قهر كنند و غذا نخورند ولی جای نگرانی نیست می توان با دادن غذا مورد علاقه شان آنها را به روال عادی باز گرداند .

 

یكی از غذاهای پیشنهادی مخلوط غذاهای گیاهی چون اسفناج ، كاهو یا نخود فرنگی و ... سبوس برنج ، مرغ ، ماهی و ژلاتین است. بعد از مخلوط كردن مقداری ویتامین C و سایر ملزومات ماهیان ، به صورت یخ زده در اختیار آنها قرار دهید .


 

پنگوسی ( مقاله 1 )

 

 

پنگوسی ها جزو ماهی های پر تحرک و درشت آکواریوم به حساب می آیند . این ماهی ها جزو خانواده Pangasiidae و جزو ماهی ها بومی شرق و جنوب شرقی آسیا و ماهی های خوراکی محسوب می شوند . در آکواریوم تا 45 سانتیمتر و در طبیعیت گاه تا 2 متر هم رشد می کنند . پنگوسی ها دارای دو گونه متفاوت هستند که یک گونه از آنها گوشتخوار و شدیدا مهاجم است و گونه دیگه گیاهخوار و صلح طلب . علامت مشخصه این دو گونه به این صورت است که پنگوسی های گوشتخوار سیاه رنگ هستند و باله پشتی آنها تیز و شبیه کوسه می باشد و از بینایی نسبتن بیشتری از گونه گیاهخوار برخوردارند نیز فك و دهان پنگوسیهای ماهیخوار بزرگ تراست چون انها طعمه های زنده را غافلگیر و شكار می كنند .
ولی نوع گیاهخوار زمینه بدن نقره ای فام ، با خطوط طوسی رنگ افقی دارد که از دم تا ناحیه سر کشیده شده و دو جفت سبیل باریک در در دو طرف دهان قرار گرفته است که به رنگ سفید و زال هم دیده می شود . این ماهی ها دارای فلس نیستند و پوستی لیز و براق دارند . گونه گیاهخوار این ماهی دارای بینایی بسیار ضعیفی است و بیشتر از طریق بویایی و گیرنده های حسی واقع در ناحیه سبیل ها غذا را پیدا می کند به همین دلیل هم ماهی شدیدا ترسویی است و چندان مناسب آکواریوم نیست . با کوچکترین ضربه ای که به شیشه آکواریوم وارد بیاید این ماهی ها دچار ترس و استرس می شوند و گاه از آب به بیرون می جهند . حتی خاموش و روشن کردن پمپ هوا یا فیلتر و یا چراغ بالای آکواریوم و رد شدن از جلوی آکواریوم هم باعث وحشت این ماهی ها می شود که گاه به خودشان آسیب وارد می آورند و دچار استرس ماهی های دیگر می شوند . همین مساله باعث شده است تا مناسب نگهداری در آکواریوم نباشند و در واقع این ماهی ها رو در استخرهای سیمانی و طبیعت نگهداری می کنند و پرورش می دهند . نوع گیاهخوار این ماهی باید حتما بصورت گروهی نگهداری شود و اگر بصورت تک باشد غذا نمی خورد و اعتصاب می کند و خواهد مرد . از نکات مهم دیگر در نگهداری این ماهی ها این است که آکواریوم آنها باید دارای نور متوسط و یا ضعیفی باشد و اگر نور شدید باشد این ماهی ها در نقطه ای که نور ضعیف تر باشد جمع می شوند و دائم در آن منطقه بالا و پایین می روند . حتا نور شدید باعث استرس بیشتر آنها می شود!

 

 

 

فقط گونه گوشت خوار این ماهی است که بعلت بینایی قوی تر و آرام تر بودن از جهت استرس , مناسب نگهداری با گونه های گوشتخوار است . در ضمن ارزش نوع گوشتخوار این ماهی به باله های بلند آن است و هر چقدر باله هایش بلند تر باشد ارزش بیشتری دارد . نوع گوشتخوار، از ماهی های ریز زنده و غذاهای گوشتی مثل دل چرخ شده با میگو بخوبی تغذیه می کند .
این ماهی همه چیز خوار هست و در حوضچه های سیمانی آنها را با موز و سبزیجات و برنج و قطعات ماهی و مرغ و گوشت و کاهو و ژلاتین تغذیه می کنند . نیاز به مکانی وسیع برای شنا کردن دارند و بهتره کمتر از 3 عدد نگهداری نشوند و بهترین حالت 4 تا 6 عدد است . پنگوسیها نسبت به تغییر دما و كاهش آن بسیار حساسند و در صورت پائین بودن دما دچار بیماری سفیدك می شوند. دمای 26 تا 28 درجه و آبی با درجه کمی اسیدی رو می پسندند . مشکلی که در موقع حمل و نقل این ماهی ها بوجود می آید این است که گاهی دچار استرس می شوند و وقتی به آکواریوم انداخته می شوند تا مدتی وارونه و بی حرکت در آب غوطه ور می مانند که باعث وحشت آکواریومیست های کم تجربه می شود ! اما بعد از مدت کوتاهی کم کم ماهی به حالت عادی بر میگردد و شروع به شنا کردن می کند . این حالت اغلب برای ماهی های درشت تر اتفاق می افتد . درب آکواریوم رو برای این ماهی حتما باید بست چون این ماهی از آب به بیرون می جهد . این ماهی بطور خاصی علاقه زیادی به خوردن نخود فرنگی پخته که پوستش را کنده باشند و کمی له شده باشه دارد .این ماهی جزو ماهی های با دوام است و می توان با تمام انواع شارک ها در یکجا نگهداری کرد . ماهی ها همچنین در جنوب شرقی آسیا طرفداران زیادی در ورزش ماهیگیری دارند .





اینم پنگوسی سفید که خیلی کم پیدا میشه



 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
[ جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:ماهی پنگوسی, ] [ 20:58 ] [ ali shafiee ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وب سایت

باسلام و ارزوی موفقیت خدمت شما بازدید کننده گان عزیز:من علی شفیعی هستم هدفم از تشکیل این وبلاگ اشنایی شما عزیزان با ماهی های اکواریمی است. امید وارم که من و وبلاگم بتوانم راهنمای خوبی برای شما بوده باشم
آرشيو مطالب
مرداد 1394
ارديبهشت 1394 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 تير 1392 خرداد 1392 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1